بررسی بدفهمی های ریاضی دانش آموزان پایه دهم درمبحث مجموعه ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 موسسه تحقیقات آموزشی، اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان، خوزستان، اهواز، ایران

2 دبیر ریاضی رسمی اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان شهرستان ابادان

3 دبیر ریاضی رسمی اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان شهرستان آبادان

4 دبیر ریاضی رسمی اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان

چکیده

در این پژوهش به شناسایی بدفهمی‌های ریاضی دانش‌آموزان در مباحث مربوط به فصل اول ریاضی پایه دهم می‌پردازیم. جامعه آماری این پژوهش از بین دانش‌آموزان دختر پایه دهم شهرستان دزفول ( واقع در استان خوزستان) در سال‌های تحصیلی 97-98 و 98-99 انتخاب شده‌اند. پرسشنامه‌ای که برای این پژوهش در نظر گرفته شده است مشتمل بر 19 سوال است که اعتبار و پایایی آن از طریق آزمون آلفاکرونباخ سنجیده شده است. پژوهش حاضر شامل دو مرحله شناسایی بدفهمی‌ها و رفع آن‌ها است. ابتدا پرسشنامه به 286 نفر از دانش‌آموزان جامعه آماری داده و با استفاده از نتایج آن، بدفهمی‌های دانش‌آموزان استخراج شد. سپس صد نفر از دانش‌آموزان دختر رشته تجربی پایه دهم شهرستان به دو گروه هم‌سنگ و هم‌اندازه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. در گروه آزمایش، مبحث مجموعه‌ها با گوشزد کردن بدفهمی‌ها و بر اساس نظریه تنوع ارائه شد و نیز در گروه کنترل، آموزش بدون گوشزد کردن بدفهمی‌ها انجام شد. پس از آن هر دو گروه با آزمون محقق‌ساخته با ضریب پایایی آلفاکرونباخ 0.714 مورد امتحان قرار گرفته و نمره بدفهمی دو گروه از طریق آزمون تی با یکدیگر مقایسه شد. در پایان با توجه به اینکه ‏آزمون تی مستقل ما کمتر از 0/05 شد‏، تاثیرگذاری روش تنوع نتیجه گرفته شده است.

کلیدواژه‌ها