ارزیابی کتاب درسی ریاضی پایه ششم براساس سطوح طبقه بندی سولو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

با توجه به شرایط متحول امروز و اتکای نظام آموزشی بر کتب درسی، بررسی محتوا، ساختار و مسائل مطرح شده در آن­ها  اهمیتی دو چندان دارد. به دلیل این­که در ایران نیز بیش­تر فعالیت­ های آموزشی حول محور کتاب­های درسی انجام می­ شود، توجه به آن­ها و هماهنگ ساختنشان با توانایی فکری دانش ­آموزان ضروری است. پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوا و با هدف بررسی محتوای کتاب ریاضی پایه ششم براساس نظریه سولو انجام شده است. جامعه آماری کتاب ریاضی پایه ششم چاپ سال 1399 و نمونه با جامعه برابر است. ابزار پژوهشی، فرم­های تحلیل محتوایی است که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید آموزش ریاضی و معلمان باتجربه به تایید رسیده است. روش تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آمار توصیفی انجام شد. نتایج نشان داد که حدود 25 درصد مسائل کتاب به سطح تک ­ساختاری، حدود 41 درصد به سطح چندساختاری، حدود 28 درصد به سطح رابطه­ای و حدود 28 درصد به سطح انتزاع تعمیم ­یافته نظریه سولو اختصاص یافته است. طبق نتایج، فصل پنجم این کتاب دارای بیش­ترین مسائل در سطح رابطه ­ای و انتزاع ­تعمیم ­یافته است و فصل چهارم دارای بیش­ترین مسائل در سطح تک­ ساختاری است. نتایج به دست آمده نشان از عدم پراکندگی یکسان مسائل در سطوح مختلف طبقه­ بندی سولو در فصل­ های کتاب، بخصوص فصل چهارم و پنجم، بود. با توجه به تاثیر مستقیم رویکرد کتاب­های ریاضی در عملکرد ریاضی دانش ­آموزان، بررسی محتوای کتاب ها می­تواند در سنجش عملکرد برنامه­ه ای آموزشی موثر باشد. همچنین، نتایج این پژوهش می­تواند به سیاست­گذاران آموزشی و مولفان و برنامه ­ریزان کتب درسی کمک نماید تا به بهبود کتاب درسی براساس ایجاد تناسب بین سطوح شناختی دانش­ آموزان و سطوح کتاب بپردازند.

کلیدواژه‌ها