بررسی انواع شیوه های آموزشی در تفهیم مطالب مربوط به ریاضیات دوره اول دبیرستان از دیدگاه معلمان شهرستان میانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه برق، واحد میانه، دانشگاه آزاد اسلامی، میانه، ایران

2 گروه ریاضی، واحد میانه، دانشگاه آزاد اسلامی، میانه، ایران

10.48310/rme.2025.19556.1108

چکیده

پیشینه و اهداف هدف از این مقاله، توصیف، تبیین و دسته‌بندی موانع و تسهیل‌گرها در آموزش مفاهیم مربوط به جبر در ریاضیات دوره اول دبیرستان است. روش‌ها‌: این مطالعه در چارچوب رویکرد کیفی با استفاده از روش پژوهش "نظریه داده بنیاد" انجام شد. داده های مورد نیاز با انتخاب 16 نفر از معلمان ریاضیات دوره اول دبیرستان به صورت هدفمند و بواسطه مصاحبه از آنان جمع آوری شد. تحلیل داده ها طی فرایند مقایسه و پالایش مداوم آنها و کدگذاری های باز، محوری و انتخابی انجام شد. مجموعه داده های جمع آوری شده در قالب 78 نکته و مضمون کلیدی، 62 مفهوم و 19 مقوله سازماندهی شدند. یافته‌ها: نتایج پژوهش، بیانگر این است که استفاده از این مدل «بدفهمی دانش آموزان در آموزش مفاهیم مربوط به جبر» در برنامه های آموزش مفاهیم مربوط به جبر به دانش آموزان مفید خواهد بود؛ به نحوی که، «کاهش بد فهمی از طریق آشنایی معلمان با انواع بدفهمی‌ها و استفاده از روشهای نوین تدریس» و نیز «افزایش انگیزه برای یادگیری عمیق‌تر از طریق کاربردی شدن درس» تبیین می کند.نتیجه‌گیری: استفاده از نتایج این مدل در تدریس مفاهیم ریاضی منجر به یادگیری نتیجه بخش، فهم و علاقه مندی و شکوفایی یادگیری ریاضی و امکان تدریس پویا در درس ریاضی می‌شود.