1
گروه برق، دانشکده فنی و مهندسی، واحد میانه، دانشگاه آزاد اسلامی، میانه، ایران
2
گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، واحد میانه، دانشگاه آزاد اسلامی، میانه، ایران
10.48310/rme.2025.17767.1101
چکیده
پیشینه و اهداف هدف از این مقاله بررسی تأثیر استفاده از سؤالات پاسخ باز در ارزشیابی تکوینی بر نگرش ریاضیدانش آموزان میباشد. روشها: جامعه آماری شامل دانشآموزان متوسطه اول شهرستان میانه است که بر اساس روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای تعداد 50 نفر از یک مدرسه و مقطع یکسان هشتم انتخاب شده است که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (25 نفر) و کنترل (25 نفر) تقسیم شدند. روش انجام پژوهش نیمه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون و پسآزمون صورت میگیرد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه نگرش نسبت به ریاضی فنما-شرمن است. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر 971/0 محاسبه شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تحلیل کواریانس) استفاده میشود. ابتدا از هر دو گروه پیشآزمون نگرش ریاضی گرفته میشود؛ سپس گروه آزمایش تحت ارزشیابی تکوینی با سوالات پاسخ باز و ارزشیابی گروه کنترل، با روش سنتی و با استفاده از سوالات بسته پاسخ در بازه زمانی یک ماه قرار گرفتند و پس از اتمام دوره از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss، معنادار بودن تفاوت نمرات دو گروه، موثر بودن تفاوت نمرات دو گروه، موثر بودن استفاده از سوالات باز پاسخ در ارزشیابی تکوینی بر نگرش ریاضی و بهبود دیدگاه سخت بودن درس ریاضی را نشان میدهد. نتیجهگیری: استفاده از آموزش پاسخ باز در ارزشیابی تکوینی بر افزایش نگرش دانشآموزان نسبت به ریاضی در دوره متوسطه دانشآموزان مؤثر بوده و تأثیر مثبتی گذاشته است.
حسن زاده فرد, حمید , اصغری, مصطفی و صمدی, ایوب . (1403). تاثیر استفاده از مسائل پاسخ باز در ارزشیابی تکوینی بر نگرش به درس ریاضی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان میانه. پژوهش در آموزش ریاضی, 4(1), 78-98. doi: 10.48310/rme.2025.17767.1101
MLA
حسن زاده فرد, حمید , , اصغری, مصطفی , و صمدی, ایوب . "تاثیر استفاده از مسائل پاسخ باز در ارزشیابی تکوینی بر نگرش به درس ریاضی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان میانه", پژوهش در آموزش ریاضی, 4, 1, 1403, 78-98. doi: 10.48310/rme.2025.17767.1101
HARVARD
حسن زاده فرد, حمید, اصغری, مصطفی, صمدی, ایوب. (1403). 'تاثیر استفاده از مسائل پاسخ باز در ارزشیابی تکوینی بر نگرش به درس ریاضی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان میانه', پژوهش در آموزش ریاضی, 4(1), pp. 78-98. doi: 10.48310/rme.2025.17767.1101
CHICAGO
حمید حسن زاده فرد , مصطفی اصغری و ایوب صمدی, "تاثیر استفاده از مسائل پاسخ باز در ارزشیابی تکوینی بر نگرش به درس ریاضی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان میانه," پژوهش در آموزش ریاضی, 4 1 (1403): 78-98, doi: 10.48310/rme.2025.17767.1101
VANCOUVER
حسن زاده فرد, حمید, اصغری, مصطفی, صمدی, ایوب. تاثیر استفاده از مسائل پاسخ باز در ارزشیابی تکوینی بر نگرش به درس ریاضی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان میانه. پژوهش در آموزش ریاضی, 1403; 4(1): 78-98. doi: 10.48310/rme.2025.17767.1101