هدف این مقاله بررسی تاثیر وجود اطلاعات اضافی در متن مساله کلامی بر فرایند حل مسائل کلامی ریاضی است. بدین منظور به اثربخشی دو نوع اطلاعات نامربوط عددی و اطلاعات نامربوط لفظی معرفی شده توسط ان جی (2017) در حل مسائل کلامی با ماهیت زبانی سازگار و ناسازگار می پردازد. در این مطالعه از روش تحقیق شبه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. آزمودنی های این تحقیق 70 دانش آموز پایه ششم یکی از مدارس شهر اراک به صورت تصادفی انتخاب شد. ابزار تحقیق آزمون محقق ساخته شامل 12 مساله کلامی مقایسه ای بود. یافته های مطالعه ی حاضر نشان داد که وجود عدد نامربوط حل مسائل کلامی را دشوار می کند اما ناسازگاری زبانی بیش تر از عدد نامربوط بر فرایند حل مساله کلامی تاثیرگذار است و ترکیب این دو متغیر، از نظر آماری به طور معنی داری فرایند حل مساله را دشوار تر می کند.
مصطفوی, زهرا. (1403). تاثیر وجود انواع اطلاعات نامربوط عددی و لفظی در حل مسایل کلامی ریاضی. پژوهش در آموزش ریاضی, 4(1), 1-17. doi: 10.48310/rme.2024.16209.1084
MLA
زهرا مصطفوی. "تاثیر وجود انواع اطلاعات نامربوط عددی و لفظی در حل مسایل کلامی ریاضی", پژوهش در آموزش ریاضی, 4, 1, 1403, 1-17. doi: 10.48310/rme.2024.16209.1084
HARVARD
مصطفوی, زهرا. (1403). 'تاثیر وجود انواع اطلاعات نامربوط عددی و لفظی در حل مسایل کلامی ریاضی', پژوهش در آموزش ریاضی, 4(1), pp. 1-17. doi: 10.48310/rme.2024.16209.1084
VANCOUVER
مصطفوی, زهرا. تاثیر وجود انواع اطلاعات نامربوط عددی و لفظی در حل مسایل کلامی ریاضی. پژوهش در آموزش ریاضی, 1403; 4(1): 1-17. doi: 10.48310/rme.2024.16209.1084