بررسی سطح تفکر هندسی دانش آموزان در آموزش مجازی با نرم افزار بر اساس نظریه ون هیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

2 دانشکده ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران

10.48310/rme.2024.16951.1090

چکیده

پیشینه و اهداف: در آموزش ریاضیات، مدل ون هیلی نظریه‌ای است که چگونگی یادگیری هندسه توسط دانش‌آموزان را توصیف می‌کند. این مطالعه با هدف تعیین میزان تأثیر آموزش مجازی به کمک نرم‌افزار جئوجبرا بر ارتقاء سطح مهارت‌های هندسی و سطوح تفکر هندسی ون هیلی دانش‌آموزان انجام شد. روش‌ها: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا در زمره پژوهشهای کمی است. ابزار گردآوری داده‌ها آزمونی است که بر اساس سطوح هندسی ون هیلی طراحی شده بود. یافته‌ها: تحلیل آماری داده‌ها نشان می دهد که آموزش با استفاده از نرم‌افزار جئوجبرا تأثیر معناداری بر ارتقاء سطوح تفکر هندسی ون هیلی دانش‌آموزان و بهبود یادگیری آن‌ها در درس هندسه دارد. این یافته‌ها حاکی از آن است که آموزش ریاضیات به کمک نرم‌افزار می‌تواند تجسم هندسی، سطوح تفکر هندسی ون هیلی دانش‌آموزان و همچنین انگیزه و اشتیاق آن‌ها را برای یادگیری ارتقا دهد. نتیجه‌گیری: استفاده از نرم‌افزار جئوجبرا در آموزش هندسه علاوه بر بهبود یادگیری دانش‌آموزان، افزایش مشارکت دانش‌آموزان در حل مسئله، بالا بردن انگیزه یادگیری، حس موثر بودن و اعتماد به نفس آن‌ها را نیز در پی دارد.