2
گروه مدیریت آموزشی، واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی، الیگودرز، ایران
10.48310/rme.2024.15426.1082
چکیده
هدف: عوامل مختلفی بر تفکر ریاضی دانش آموزان اثر دارد. در این راستا این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مهارت حل مسأله بر تفکر ریاضی با نقش میانجی نگرش نسبت به مدرسه در دانش آموزان انجام شد. روش: جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه نهم شهر الیگودرز به تعداد 742 نفر بود. تعداد 253 نفر را با استفاده از روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب کرده و برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه مهارت حل مسأله هپنر و پترسون (1982)، پرسشنامه استاندارد تفکر ریاضی عربپور (1398) و سنجش نگرش نسبت به مدرسه مک کوچ و سیگل (2003) استفاده شد. میزان پایایی متغیرهای تفکر ریاضی، مهارت حل مسأله و نگرش نسبت به مدرسه به ترتیب برابر با 947/0، 777/0 و 764/0 بدست آمد که از پایایی مطلوبی برخوردار هستند. داده های حاصله با آزمونهای چولگی و کشیدگی، تحلیل عاملی، روش معادلات ساختاری و آزمون سوبل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: مهارت حل مسأله بر نگرش نسبت به مدرسه دانش آموزان ، مهارت حل مسأله بر تفکر ریاضی دانش آموزان، نگرش نسبت به مدرسه بر تفکر ریاضی دانش آموزان و مهارت حل مسأله بر تفکر ریاضی با نقش میانجی نگرش نسبت به مدرسه دانش آموزان، تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتیجه گیری: تفکر ریاضی با استفاده از مهارت حل مساله و نگرش دانش آموزان نسبت به مدرسه بهبود می یابد. در نتیجه عملکرد دانش آموزان در این درس ارتقا می یابد.
رضائی, شایسته, & چیوایی, نگار. (1402). تأثیر مهارت حل مسأله بر تفکر ریاضی با نقش میانجی نگرش نسبت به مدرسه در دانش آموزان. پژوهش در آموزش ریاضی, 3(2), 1-22. doi: 10.48310/rme.2024.15426.1082
MLA
شایسته رضائی; نگار چیوایی. "تأثیر مهارت حل مسأله بر تفکر ریاضی با نقش میانجی نگرش نسبت به مدرسه در دانش آموزان". پژوهش در آموزش ریاضی, 3, 2, 1402, 1-22. doi: 10.48310/rme.2024.15426.1082
HARVARD
رضائی, شایسته, چیوایی, نگار. (1402). 'تأثیر مهارت حل مسأله بر تفکر ریاضی با نقش میانجی نگرش نسبت به مدرسه در دانش آموزان', پژوهش در آموزش ریاضی, 3(2), pp. 1-22. doi: 10.48310/rme.2024.15426.1082
VANCOUVER
رضائی, شایسته, چیوایی, نگار. تأثیر مهارت حل مسأله بر تفکر ریاضی با نقش میانجی نگرش نسبت به مدرسه در دانش آموزان. پژوهش در آموزش ریاضی, 1402; 3(2): 1-22. doi: 10.48310/rme.2024.15426.1082