واکاوی روش‌های تدریس ریاضی در دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 آموزگار ابتدایی شهرستان دهدشت

چکیده

ر یاضیات و کاربردهای آن بخشی از زندگی روزانه و در جهت حل مشکلات زندگی در حوزه های مختلف به شمار می‌آید که دارای کاربردهای وسیع در فعالیت‌های متفاوت انسانی است. پژوهش حاضر با هدف واکاوی روش‌های تدریس ریاضی در دوره ابتدایی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع اسنادی است. جامعه پژوهشی شامل کلیه منابعی است که در زمینه تدریس ریاضی وجود دارد و از نمونه گیری در دسترس استفاده شده است؛ بدین صورت منابعی در دسترس به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای با استفاده از فیش برداری بوده که سعی شده است اطلاعات مورد نیاز فیش برداری شود و مورد تحلیل قرار گیرند. اطلاعات به دست آمده در اختیار چند نفر از معلمان با تجربه و همچنین اساتید حوزه روانشناسی و آموزش ریاضی قرار گرفت و روایی داده ها تایید شد. یافته های پژوهش بیانگر آن است که: برای بهبود کیفیت فرایندهای یاددهی- یادگیری درس ریاضی می‌توان از روش‌های مختلف تدریس از جمله؛ ساخت گرایی، تدریس معکوس، حل مساله، مدل سازی، داربست سازی ، قصه گویی، نمایشی و روش بازی استفاده نمود و فرایند تدریس ریاضی را بهیود بخشید. پیشنهاد می‌شود در هر شهرستان و منطقه کارگاه‌های آموزشی در رابطه روش های نوین تدریس مختص ریاضی برگزار گردد و در این کارگاه‌ها معلمان ابتدایی به صورت گروهی و با همفکر و مشورت با یکدیگر چگونگی استفاده از هر روش را در آموزش ریاضی بررسی و یک نمونه تدریس اجرا کنند تا با چگونگی اجرای این روش های آشنا شوند.

کلیدواژه‌ها