بهبود یادگیری قضیه فیثاغورس به کمک الگوی تدریس 5E

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر اصفهان

2 کارشناس ارشد آموزش ریاضی ، دبیر ریاضی شهرکرد

چکیده

چکیده
قضیه فیثاغورس یکی از قضایای بنیادی هندسه مسطحه در ریاضیات است که دانش آموزان در استفاده و به کار بردن آن در موقعیت های تازه مشکل دارند. هدف این مقاله، بهبود عملکرد دانش آموزان در استفاده از قضیه فیثاغورس و رفع بدفهمی های آن ها به کمک الگوی تدریس 5E است. پژوهش حاضر، پژوهشی کیفی و بر اساس روش تحقیق اقدام پژوهی انجام گرفت. بر اساس نمونه گیری هدفمند، 10 نفر از دانش آموزان دبیرستان متوسطه دوره دوم نمونه علامه طباطبایی شهرستان شهرکرد به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته های این پژوهش نشان داد، استفاده از الگوی ساخت گرایی 5E منجر به یادگیری عمیق تر، رفع بدفهمی دانش آموزان و بهبود عملکرد آنان در حل مسائل مربوط به قضیه فیثاغورس شد.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

کلیدواژه‌ها