واکاوی روش‌های تدریس کسر و نسبت تناسب در برنامه درسی آموزش ریاضی پایه ششم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار ،گروه علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان

2 دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی

3 دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگله فرهنگیان ،پردیس امام خمینی گرگان

4 دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ،پردیس امام خمینی گرگان

چکیده

یادگیری ریاضیات در جنبه‌های مختلف زندگی ما غیرقابل‌انکار است، ما در زندگی خود خواسته یا ناخواسته برای حل مسائل گوناگون از ریاضیات استفاده می‌کنیم. کسر و نسبت تناسب یکی از مباحث مهم ریاضی پایه ششم ابتدایی است که یادگیری آن علاوه بر کمک به دانش‌آموز در حل مسائل ، در دیگر درس‌ها و پایه‌ها حتی در مقاطع دانشگاهی قابل‌استفاده است. در این پژوهش تلاش شد به این سؤال پاسخ داده شود که بهترین روش‌های تدریس کسر و نسبت تناسب در برنامه درسی ریاضی پایه ششم ابتدایی به‌منظور یادگیری پایدار در دانش آموزان کدام است؟ روش انجام این پژوهش، کیفی از نوع پدیدار شناختی بود. ، اطلاعات به شیوه مصاحبه با 12معلم پایه ششم ابتدایی استان گلستان که بر اساس روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند ، جمع‌آوری‌ شد. ابزار تجزیه‌وتحلیل اطلاعات در این مطالعه، کدگذاری باز ، محوری و گزینشی بود . پس از کدگذاری متون مصاحبه‌ها، 12 مقوله استخراج شد که شامل به‌کارگیری نمایش و داستان، توجه به‌پیش نیازهای تدریس، کار گروهی، روش پرسش و پاسخ و حل مسئله، ارائه تدریس هدفمند ، ابزارهای رسانه‌ای، روش‌های تدریس ترکیبی، رسم شکل، استفاده از ابزار آموزشی مهارت محور، تشویق کردن و روش کاوشگری بود. نتایج نشان داد که روش‌های تدریس فعال و ترکیبی برای تدریس کسر و نسبت تناسب جهت دست‌یابی به یادگیری پایدار در دانش آموزان مؤثر می‌باشند. با استفاده از این روش‌ها می‌توان علاقه و انگیزه را در دانش آموزان ایجاد کرد تا آن‌ها با تمرکز بیشتر روی مبحث درسی به یادگیری پایدار دست یابند.

کلیدواژه‌ها