تاثیر استفاده از شیوه های سنجش تکوینی درارتقا و توسعه یادگیری ریاضی دانش آموزان پایة هشتم شهربیرجند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد واحد بیرجند

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر استفاده از شیوه های مختلف سنجش تکوینی در ارتقا و توسعه یادگیری ریاضی دانش آموزان پایه هشتم متوسطه می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی وروش آن از نوع نیمه تجربی و طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل است. شرکت کنندگان این پژوهش را شصت وشش دانش آموز دختر مقطع متوسطه پایه هشتم تشکیل می دهند که به روش نمونه گیری دردسترس از دبیرستانهای شهر بیرجند انتخاب شدند و با آرایش تصادفی در دو گروه کنترل و تجربی قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات از آزمون های محقق ساخته بر اساس اهداف آموزشی با موضوعات آمار، سطح، حجم و رابطه فیثاغورس کتب ریاضی کلاس هشتم استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی این آزمون ها مورد تایید دبیران مجرب ریاضی قرار گرفت. نتیجه تحلیل کوواریانس داده های پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل پس از حذف اثر پیش آزمون تفاوت معنی داری وجود دارد. به عبارت دیگر، ﺍﺳﺘﻔﺎدﻩ ﺍز ﺷﻴﻮﻩﻫﺎﯼ مختلف سنجش ﺗﮑﻮﯾﻨﯽ و درگیر کردن فعال دانش آموزان در این فعالیتها شرایطی فراهم می کند که ﯾﺎدﮔﻴﺮﯼ و نمرات ریاضی دﺍﻧﺶ آﻣﻮزﺍﻥ دختر ﭘﺎﯾﻪ ﻫﺸﺘﻢ شهر بیرجند ارتقا یابد. با توجه به نتایج این تحقیق به معلمهای ریاضی پیشنهاد داده می شود که با درنظر گرفتن نقش دانش آموزان در طراحی فرایند سنجش، باعث پویایی کلاس درس ریاضی می شوند و به تعمیق و تثبیت یادگیری آنان کمک می کنند.

کلیدواژه‌ها