بررسی تطبیقی ساختار کتاب‌های ریاضی پایه‌های اول تا چهارم ایران و ژاپن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، مقایسه ساختار فیزیکی و ظاهری و روند ارائه درس‌ها در کتاب‌های ریاضی پایه‌های اول تا چهارم ایران و ژاپن است. روش پژوهش، مطالعه تطبیقی بر اساس الگوی چهار مرحله‌ای جورج بردی است که فرآیند مقایسه آن در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام گرفت. جامعه و نمونه، کتاب‌های درسی ریاضی پایه‌های اول تا چهارم مقطع ابتدایی کشورهای ایران و ژاپن است. ابزار گردآوری داده‌ها، چک‌لیست‌های مربوط به اطلاعات بدست آمده از بررسی کتاب‌های مورد نظر در دو کشور بود که روایی صوری و محتوایی آن‌ها توسط اساتید آموزش ریاضی و معلمان با تجربه، به تایید رسیده است. نتایج پژوهش، بعد از تفسیر و تحلیل و مقایسه در دو بخش شباهت‌ها و تفاوت‌های ساختار فیزیکی و ظاهری و روند ارائه دروس برای کتاب‌های منتخب از دو کشور نشان داد که این کتاب‌ها دارای تفاوت‌هایی در روند ارائه دروس و تعداد صفحات با یکدیگر هستند. یکی دیگر از تفاوت‌ها، قرارگیری تمرین‌ها برای مرور و جمع‌بندی کتاب هر پایه در کشور ژاپن است. کتاب‌های بررسی شده از هر دو کشور دارای شباهت‌هایی با یکدیگر نیز هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از مفاهیم متنوع در کتاب هر پایه، بازی و سرگرمی، صفحه آغازین برای شروع هر فصل و تمرین‌های آخر هر فصل اشاره داشت. یافته‌های این پژوهش می­تواند به سیاست­گذاران آموزشی، مولفان و برنامه­ریزان کتب درسی کمک نماید تا به بهبود ساختار فیزیکی و ظاهری کتب آموزشی بپردازند و همچنین به شناخت بهتری از نقاط قوت و ضعف کتاب­های درسی دست پیدا کنند.

کلیدواژه‌ها


آزادی، نفیسه، شیروانی شیری، علی (1398). مقایسه تطبیقی محتوای کُتب ریاضی پایه اول ابتدایی کشورهای آمریکا، ژاپن و ایران از نظر شاخص درگیری یادگیرنده. پویش در آموزش علوم پایه، (17)5، 34-22.
ایزدی، مهدی، ریحانی، ابراهیم، احمدی، غلامعلی (1394). آموزش جمع و تفریق: مطالعه مقایسه‌ای درباره اهداف برنامه و محتوای کتب درسی ریاضی پایه‌ی اول ابتدایی کشورهای ایران، ژاپن و آمریکا. پژوهش در برنامه ریزی درسی، (46)12، 74-55.
بخشعلی‌زاده، شهرناز (1396). سوالات قابل انتشار تیمز 2015 ریاضی پایه هشتم، انتشارات منادی تربیت. تهران.
بخشعلی‌زاده، شهرناز، کاشفی، معصومه (1396). سوالات قابل انتشار تیمز 2015 ریاضی پایه چهارم، انتشارات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی. تهران.
پژمان، حمیدرضا؛ گویا، زهرا (1397). تیمز؛ آینه‌ای برای دیدن خود، فصلنامه رشد آموزش ریاضی، 129،14-4.
محمودیان‌فرد، شیدا (1387). بررسی جایگاه روش‌های فعال در محتوای کتب ریاضی 2 و 1 دبیرستان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما دکتر سید محسن شهرتاش، گرایش آموزش ریاضی.
معطی، رضا، غلام­آزاد، سهیلا (1393). اعداد اعشاری و ریاضی مدرسه­ای در ایران. مجله رشد آموزش ریاضی. شماره 115، صص 11-4.
مرادی، راضیه، خوشبخت، فریبا، البرزی، محبوبه (1396). بررسی تطبیقی کتاب ریاضی پنجم ابتدایی جدید با کتاب ریاضی سال تحصیلی 94-93. مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، (12)2، 68-52.‎
Alajmi, A. H. (2012). How Do elementary Textbooks Address Fractions? A review of mathematics textbooks in the USA, Japan, and Kuwait. Educational Studies in Mathematics, 79(2), 239-261.
Beaton, A., Mullis, I., Martin, M., Gonzalez, E., Kelly, D., and Smith, T. (1996). Mathematics achievement in the middle school years: IEA’s Third International Mathematics and Science Study (TIMSS). Chestnut Hill: TIMSS International Study Center, Boston College.
Bütüner, S. Ö. (2020). A comparison of the instructional content on division of fractions in Turkish and Singaporean textbooks. International journal of mathematical education in science and technology, 51(2), 265-293.
Cai, J., and Jiang, C. (2017). An analysis of problem-posing tasks in Chinese and US elementary mathematics textbooks. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(8), 1521–1540.
Cai, J., and Ni, Y. (2011). Investigating curricular effect on the teaching and learning of mathematics in a cultural context: Theoretical and methodological considerations. International Journal of Educational Research, 50(2), 65-70.
Clivaz, S., and Miyakawa, T. (2020). The effects of culture on mathematics lessons: an international comparative study of a collaboratively designed lesson. Educational Studies in Mathematics, 105(1), 53-70.
Fan, L. (2013). Textbook research as scientific research: towards a common ground on issues and methods of research on mathematics textbooks. ZDM, 45(5), 765-777.
Fan, L., and Zhu, Y. (2007). Representation of problem-solving procedures: A comparative look at China, Singapore, and US mathematics textbooks. Educational Studies in Mathematics, 66, 61–75.
Flanders, J. R. (1994). Textbooks, teachers, and the SIMS test. Journal for Research in Mathematics Education, 25(3), 260–278.
Fujita, T., and Jones, K. (2014). Reasoning-and-proving in geometry in school mathematics textbooks in Japan. International Journal of Educational Research, 64, 81–91.
Fuson, K., Stigler, J., and Bartsch, K. (1988). Brief report: Grade placement of addition and subtraction topics in Japan, Mainland China, the Soviet Union, Taiwan, and the United States. Journal for Research in Mathematics Education, 19(4), 449–456.
Garner, R. (1992). Learning from school texts. Educational Psychologist, 27, 43–53.
Ginsburg, A., Leinwand, S., Anstrom, T., and Pollock, E. (2005). What the United States can learn from Singapore’s world-class mathematics system (and what Singapore learn from the United States): An exploratory study. American Institutes for Research.
 Gonzales, P., Guzmán, J. C., Partelow, L., Pahlke, E., Jocelyn, L., Kastberg, D. and Williams, T. (2004). Highlights from the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) 2003. (NCES 2005–005). U.S. Department of Education, National Center for Education Statistics. Washington, DC: U.S. Government Printing Office.
Haggarty, L., and Pepin, B. (2002). An investigation of mathematics textbooks and their use in English, French, and German Classrooms: Who gets an opportunity to learn what? British Educational Research Journal, 28(4), 567–590.
Hiebert, J., Gallimore, R., Garnier, H., Givvin, K. B., Hollingsworth, H., Jacobs, J., et al. (2003). Teaching Mathematics in Seven Countries: Results From the TIMSS 1999 Video Study (NCES 2003–013). US Department of Education. Washington, DC: National Center for Education Statistics
Hiebert, J., Stigler, J., Jacobs, J., Givvin, K. B., Garnier, H., and Smith, M. (2005). Mathematics teaching in the United States today (and tomorrow): Results from the TIMSS 1999 video study. Educational Evaluation and Policy, 27(2), 111–132.
Hong, D. S., and Choi, K. M. (2014). A comparison of Korean and American secondary school textbooks: the case of quadratic equations. Educational Studies in Mathematics, 85(2), 241-263.
Jones, K., and Fujita, T. (2013). Interpretations of national curricula: The case of geometry in textbooks from England and Japan. ZDM Mathematics Education, 45(5), 671–683.
Kian, M., Danaei Zarchi, R., and Zandvanian Naeini, A. (2019). Comparative Analysis of Math Curriculum in 4th Grade of Primary Education in Iran with the Pioneer Countries of TIMSS. Iranian Journal of Comparative Education, 2(2), 207-229.
Leung, F. K. S. (2005). Some characteristics of East Asian mathematics classrooms based on data from the TIMSS 1999 video study. Educational Studies in Mathematics, 60, 199–215.
Mersin, N., Karabörk, A., and Akif, M. (2021). The Comparison of Math Textbooks in Turkey and Singapore in Terms of Technology Integration. International Journal of Curriculum and Instruction, 13(1), 552-573.
Miyakawa, T. (2017). Comparative analysis on the nature of proof to be taught in geometry: The cases of French and Japanese lower secondary schools. Educational Studies in Mathematics, 94(1), 37–54.
Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., Kelly, D. L., and Fishbein, B. (2020). TIMSS 2019 International Results in Mathematics and Science. Retrieved from Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center website: https://timssandpirls.bc.edu/timss2019/international-results/
Park, K., and Leung, F. K. S. (2006). A comparative study of the mathematics textbooks of China, England, Japan, Korea, and the United States. In F. K. S. Leung et al. (Eds.), Mathematics education in different cultural traditions: A comparative study of East Asia and the West (pp. 228–238). New York, NY: Springer.
Remillard, J. T. (2005). Examining key concepts in research on teachers’ use of mathematics curricula. Review of Educational Research, 75(2), 211–246.
Reys, B., Reys, R., and Koyama, M. (1996). The development of computation in three Japanese primary-grade textbooks. The Elementary School Journal, 96(4), 423–437.
Sosniak, L.A. and Stodolsky, S.S. (1993). Teachers and textbooks: Materials use in four fourth-grade classrooms. The Elementary School Journal, 93(3), 249-275.
Stevenson, H. W., and Bartsch, K. (1992). An analysis of Japanese and American textbooks in mathematics. In R. Lectsma & H. Walberg (Eds.), Japanese educational productivity (pp. 103–133). Ann Arbor: Center for Japanese Studies.
Stigler, J. W., Lee, S.-Y., Lucker, G. W., and Stevenson, H. W. (1982). Curriculum and achievement in mathematics: A study of elementary school children in Japan, Taiwan, and the United States. Journal of Educational Psychology, 74, 315–322.
Valverde, G. A., Bianchi, L. J., Wolfe, R. G., Schmidt, W. H., and Houang, R. T. (2002). According to the book: Using TIMSS to investigate the translation of policy into practice through the world of textbooks. Boston: Kluwer.
Vincent, J., and Stacey, K. (2008). Do mathematics textbooks cultivate shallow teaching? Applying the TIMSS video study criteria to Australian eighth-grade mathematics textbooks. Mathematics Education Research Journal, 20(1), 82-107.
Zhu, Y., and Fan, L. (2006). Focus on the representation of problem types in intended curriculum: A comparison of selected mathematics textbooks from Mainland China and the United States. International Journal of Science and Mathematics Education, 4(4), 609-626.