تاثیر کارگروهی بر یاد گیری ریاضی دانش آموزان دوره اول متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر ریاضی متوسطه تهران

2 دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

چکیده

این مقاله با هدف بررسی کا رگروهی ومولفه های آن بر یادگیری درس ریاضی دانش آموزان در مقطع متوسطه دوره اول به نگارش در آمده است .در این راستا متناسب با ادبیات وپیشینه موجود نسبت به طراحی مدل اولیه مفهومی تحقیق اقدام گردید وسپس تحقیق حاضرکه از نظر هدف کاربردی وبه لحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد، به انجام رسید.جامعه آماری این تحقیق 4992 است که شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوره اول منطقه 8 تهران می گردد. ونمونه آماری براساس جدول مورگان بالغ بر 351 نفر انتخاب گردید،روش نمونه گیری نیز تصادفی خوشه ای می باشد.در این پژوهش جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد یادگیری مشارکتی استیفان و یادگیری ریاضی طالبی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون و نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج نشان داد که تاثیر متغیر پویایی های گروهی بر یادگیری ریاضی دانش آموزان دبیرستان معنی دار و مستقیم است. تاثیر متغیر انجام کارروی پروژه بر یادگیری ریاضی دانش آموزان دبیرستان‌ معنی دار و مستقیم است. همچنین نتایج نشان داد که تاثیر متغیر بازخورد گروه بر یادگیری ریاضی دانش آموزان دبیرستان‌ معنی دار و مستقیم است.

کلیدواژه‌ها


اکبری، مهدی؛ جهانگیرزاده ککاور،مرتضی (1397). نقش بازی در درمان اختلالات یادگیری ریاضی دوره ابتدایی، کنفرانس ملی تازه های روانش ناسی با تاکید بر کاربردهای آن در کار و زندگی، اصفهان، 3 دی 1397.
پارسا سیرت، مریم؛ ملکی، حمید؛ معصومی فرد، مرجان (1398). مقایسه تاثیر روش تدریس مشارکتی با روش تدریس سنتی درس ریاضی بر میزان یادگیری و علاقه به کارگروهی دانش آموزان پایه دوم دبستان شهر تهران، دانشگاه پیام نور استان تهران، مرکز پیام نور تهران جنوب.
سلیمانی، اسماعیل؛ سپهریان آذر، فیروزه؛ قادری، علی (1395). اثربخشی روش تدریس جیگ ساو و سنتی بر اضطراب- نگرش و عملکرد درس ریاضی، فصلنامه علمی پژوهشی تدریس پژوهی، 4 (2)، 93-80.
سیف، علی اکبر (۱۳۹9). روانشناسی پرورشی نوین (روانشناسی یادگیری و آموزش). ویرایش هفتم، تهران: نشر دوران
شعبانی، ح (1398). روش ها و فنون تدریس، انتشارات سمت، جلد اول، چاپ سی و سوم.
طالبی، مهدی؛ حسینی‌نسب، سید داوود‌‌‌‌؛ فتحی آذر، اسکندر (1384). مقایسه تاثیر روشهای یادگیری مشارکتی و سنتی بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری در درس ریاضی دانش‌آموزان سال دوم راهنمایی مدارس ارومیه در سال تحصیلی 83-84، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
عظیمی، محمد؛ کیانی، قربان؛ ادیب، یوسف؛ پیری، موسی (1395). تأثیر اجرای شیوه های مختلف یادگیری مشارکتی بر خود کار آمذی عمومی دانش آموزان، پژوهش در برنامه ریزی درسی، 13 (22)، 109- 99.
حسن زاده پلکویی،شهربانو؛ صالحی، کیوان؛ مقدم زاده، علی (1397). تأثیر تدریس مشارکتی بر انسجام گروهی دانش آموزان ابتدایی، فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، 12(4)، 39-63
حاجی حسینلو، خدیجه؛ خالق خواه، علی؛ زاهدبابلان، عادل؛ معینی کیا، مهدی (1396). تأثیر یادگیری مشارکتی با گروه های پیشرفت بر خودکارآمدی و خودپنداره ی ریاضی دانش آموزان، فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، 13 (43)،  ۱۱۷ تا ۱۳۷
حکیم زاده، رضوان؛ درانی، کمال؛ قربانی، حسین؛ منسوبی، سیمین؛ قاجارگیر، زهرا (1393). بررسی تأثیر روش تدریس مشارکتی با بکارگیری تقویت فردی و گروهی بر پیشرفت یادگیری زبان انگلیسی، تدریس پژوهی, 2(1), 5-18.‎
کریمی مونقی، حسین؛ محمدی، اعظم؛ صالح مقدم، امیررضا؛ غلامی، حسن؛ کارشکی، حسین؛ زمانیان، ننازنی (1393). مقایسه تأثیر آموزش به روش یادگیری مشارکتی و سخنرانی بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14 (5)، 401- 391.
گرشاسبی، ایوب؛ فتحی واجارگاه، کوروش؛ عارفی، محبوبه (1398). تأثیر یادگیری مشارکتی همیاردبیر و خودارزیابی بر انگیزش خود و عملکرد تحصیلی دانش آموزان سوم دبیرستانی، فصلنامه علمی– پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 10 (1)، 68- 46.
معلمی، غنیه (1398). بررسی تاثیر بازی در میزان یادگیری درس ریاضی دوره ابتدایی، پژوهشنامه اورمزد، شماره 47، 91- 85.
هاشمی مهر، منیژه؛ رضایی شریف، علی؛ شیخ الاسلامی، علی (1397). مقایسه تأثیر یادگیری مشارکتی، انفرادی و تلفیقی بر کاهش مشکلات یادگیری و افزایش عمق یادگیری در دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی.
Basak, T., and Yildiz, D. (2014). Comparison of the Effects of Cooperative Learning and Traditional Learning Methods on the Improvement of Drug-Dose Calculation Skills of Nursing Students Undergoing Internships, Health Education.
 Chapman, E. S., and Cope, M. T. (2017). Group Reward Contingencies and Cooperative Learning Immediate and Delayed Effects on Academic Performance, Self Esteem, and Sociometric Ratings, Social Psychology of Education, 7(1), pp. 73–87.
Chan, L. L., and Idris, N. (2017). Cooperative Learning in Mathematics Education. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7(3), pp. 539-553.
Choo, S., and Bowley, C. (2007). Using training and Development to Affect Job Satisfaction within Franchising, Journal of Small Business and Enterprise Development, 14(2), pp. 35-39.
Ferraro, M. (2015). Investigation of Cooperative Learning and Collaborative Testing in Grades 4-8, Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto.
Gillies, R., Ashman, A., and Terwel, J. (2016). The Teacher’s Role in Implementing Cooperative Learning in the Classroom, Computer Supported Collaborative Learning Series,8, Australia, Springer.
Lv, Y. (2014). Cooperative Learning: An Effective Approach to College English Learning, Theory & Practice in Language Studies, 4(9).
Pons, R. M., Prieto, M. D., Lomeli, C., Bermejo, M. R., and Bulut, S. (2014). Cooperative Learning in Mathematics: A Study on the Effects of the Parameter of Equality on Academic Performance, [Aprendizaje cooperativo en matemáticas: Un estudio de los efectos del parámetro de igualdad sobre el rendimiento académico]. Anales De Psicología/Annals of Psychology, 30(3), pp. 832-840.
Remillard, H. A. (2015). The Effect of Cooperative Learning on Middle School Math Students, Unpublished Master Thesis, Heritage University.
Vrhovec, A. R. (2015). Forms of Cooperative Learning in Language Teaching in Slovenian Language Classes at the Primary School Level, Center for Educational Policy Studies Journal, 5(3), pp. 129-155.