پیشرفت تکنولوژیهای دیجیتال و بهویژه هوش مصنوعی فرصتی را برای کمک به معلمان و دانش-آموزان درحل و بهبود عملکرد تدریس و یادگیری فراهم میکند. هوشمصنوعی برای توسعه خود، نیازمند مهارتهای بسیاری است که در رأس آنها، ریاضی و تفکرانتقادی و حلمسئله قرار دارد. روش برای بررسی نقش آزادی در ریاضی مدرسهای از طریق تلفیق هوش مصنوعی با ریاضی مدرسهای، پژوهشی طراحی شد که در آن، شش معلم ریاضی شرکت کردند و دادهها توسط مصاحبههای نیمه-ساختاریافته جمعآوری شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که معلمان، نسبت به استفاده از هوش مصنوعی بهعنوان ابزار، مشکلی ندارند، حتی هوشمصنوعی میتواند ابزاری جدید برای آموزش در ریاضی محسوب شود که به دانشآموزان آزادی بیشتری در انتخاب منبع میدهد، ولی نسبت به تلفیق آن با ریاضی مدرسهای، نگرانیهایی دارند که نیارمند توجه است که میتوان به این مورد اشاره کرد که آنها از هوش مصنوعی به عنوان یک شمشیر دولبه یاد میکنند. مضمونهای اصلیِ برآمده از تجزیه و تحلیل دادهها، عبارت از هوش مصنوعی به عنوان ابزار، هوش مصنوعی بهعنوان بستر و دیدگاه جدید آموزشی، برنامه درسی تلفیقی و آموزش معلمان ریاضی بود. نتیجهگیری این پژوهش که مبتنی بر یافتههای آن است، حاکی از این است که باوجود نگرانیهایی که معلمان دارند، بر این باورند که تلفیق هوش مصنوعی با برنامه درسی ریاضی مدرسهای، گریزناپذیر است و بنابراین، معلمان نیازمند آموزش برای چگونگی این تلفیق در تدریس ریاضی و استفاده مؤثر از آن، در کلاس درس هستند