گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی: 14665-889، تهران، ایران
10.48310/rme.2025.19709.1110
چکیده
پیشینه و اهداف: این پژوهش به مطالعه رویکردهای مونتهسوری در آموزش مفاهیم مقدماتی احتمال به کودکان پیشدبستانی میپردازد. آموزش مفاهیم اولیهی احتمال به کودکان به دلیل انتزاعی بودن این مفاهیم، همواره چالشبرانگیز بوده است. مطالعات پیشین، بیشتر بر استفاده از ابزارهای دیجیتال تاکید دارند. بنابراین به کارگیری مواد ملموس در آموزش مفاهیم احتمال به کودکان کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف این مطالعه، طراحی فعالیتهای عملی و بازیگونه با الهام گرفتن از فلسفهی آموزشی مونتهسوری است. روش: روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، ترکیبی از روشهای کتابخانهای، توصیفی، طراحی نظری و مطالعه اکتشافی با گردآوری دادههای کیفی از طریق مشاهده و مصاحبه است. از طریق تعامل با مواد طبیعی دارای بافت فرهنگی، برای نخستین بار بعد فرهنگی را به آموزش مفاهیم اولیهی احتمال پیوند میزنیم. برای ارزیابی اثربخشی فعالیتها، یک مطالعهی مقدماتی با مشارکت 15 کودک ۴ تا ۶ ساله از یک پیشدبستانی شهر تهران که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، انجام شد. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که مفاهیم پیچیدهای مانند احتمال را میتوان از سالهای پیشدبستانی، بدون تکیه بر فرمولهای مجرد، آموزش داد. به کارگیری اصول مونتهسوری، احترام به استقلال کودک، محیط غنی حسی و یکپارچهسازی با طبیعت پایههای مهم این فعالیتها میباشند. نتیجهگیری: فعالیتهای پیشنهادی، چارچوبی عملی برای مربیان فراهم میآورد تا بتوانند با هزینهای کم و بومی کردن فعالیتها، به آموزش مفاهیم اولیهی احتمال به کودکان بپردازند. پیشنهاد میشود مطالعهی درازمدت دربارهی تاثیر این فعالیتها بر عملکرد ریاضی در سالهای اول دبستان، انجام پذیرد.
مومن, زهرا . (1404). رویکردهای مونته سوری در آموزش مفاهیم احتمال به کودکان پیشدبستانی. پژوهش در آموزش ریاضی, 5(2), 61-76. doi: 10.48310/rme.2025.19709.1110
MLA
مومن, زهرا . "رویکردهای مونته سوری در آموزش مفاهیم احتمال به کودکان پیشدبستانی", پژوهش در آموزش ریاضی, 5, 2, 1404, 61-76. doi: 10.48310/rme.2025.19709.1110
HARVARD
مومن, زهرا. (1404). 'رویکردهای مونته سوری در آموزش مفاهیم احتمال به کودکان پیشدبستانی', پژوهش در آموزش ریاضی, 5(2), pp. 61-76. doi: 10.48310/rme.2025.19709.1110
CHICAGO
زهرا مومن, "رویکردهای مونته سوری در آموزش مفاهیم احتمال به کودکان پیشدبستانی," پژوهش در آموزش ریاضی, 5 2 (1404): 61-76, doi: 10.48310/rme.2025.19709.1110
VANCOUVER
مومن, زهرا. رویکردهای مونته سوری در آموزش مفاهیم احتمال به کودکان پیشدبستانی. پژوهش در آموزش ریاضی, 1404; 5(2): 61-76. doi: 10.48310/rme.2025.19709.1110