این مقاله به بررسی نقش حل مسئله در یادگیری ریاضی پرداخته و نشان میدهد که حل مسئله نهتنها یک هدف آموزشی، بلکه ابزاری اساسی برای یادگیری عمیق و پایدار مفاهیم ریاضی است. پژوهش حاضر با مروری بر ادبیات تحقیق، نقش حل مسئله، بهویژه مسائل مدلسازی، را در یادگیری ریاضی بررسی کرده است. یافتهها نشان میدهند که حل مسئله باعث درک عمیقتر مفاهیم، توسعه مهارتهای تفکر مرتبه بالا، افزایش انگیزه دانشآموزان و ایجاد پیوند بین ریاضیات و دنیای واقعی میشود. همچنین، کیفیت طراحی مسائل، نقش معلم در هدایت فرآیند حل مسئله، و اهمیت رویکردهای متنوع در آموزش حل مسئله مورد تأکید قرار گرفته است. رویکرد پیشنهادی استیسی (۲۰۲۴) با محوریت آموزش مفاهیم ریاضی از طریق حل مسئله و با هدف توسعه مهارتهای حل مسئله طراحی شده است. این چارچوب، راهکارهایی نظاممند برای ادغام حل مسئله در برنامه درسی ارائه میدهد که طیفی از فعالیتهای کوتاهمدت (مانند تمرینهای روزانه) تا پروژههای بلندمدت و چندمرحلهای را دربرمیگیرد. نتایج نشان میدهد که اجرای این رویکرد نیازمند تغییر در شیوههای تدریس، توسعه حرفهای معلمان و اصلاح نظام ارزشیابی است. در نهایت، پیشنهاد میشود که پژوهشهای تجربی بیشتری برای بررسی تأثیر حل مسئله بر یادگیری ریاضی در شرایط مختلف آموزشی انجام گیرد.
استیسی, کی و رفیع پور, ابوالفضل . (1404). یادگیری ریاضی از طریق حل مسئله برای حل مسایل دنیای واقعی. پژوهش در آموزش ریاضی, 5(1), 1-18. doi: 10.48310/rme.2025.19539.1109
MLA
استیسی, کی , و رفیع پور, ابوالفضل . "یادگیری ریاضی از طریق حل مسئله برای حل مسایل دنیای واقعی", پژوهش در آموزش ریاضی, 5, 1, 1404, 1-18. doi: 10.48310/rme.2025.19539.1109
HARVARD
استیسی, کی, رفیع پور, ابوالفضل. (1404). 'یادگیری ریاضی از طریق حل مسئله برای حل مسایل دنیای واقعی', پژوهش در آموزش ریاضی, 5(1), pp. 1-18. doi: 10.48310/rme.2025.19539.1109
CHICAGO
کی استیسی و ابوالفضل رفیع پور, "یادگیری ریاضی از طریق حل مسئله برای حل مسایل دنیای واقعی," پژوهش در آموزش ریاضی, 5 1 (1404): 1-18, doi: 10.48310/rme.2025.19539.1109
VANCOUVER
استیسی, کی, رفیع پور, ابوالفضل. یادگیری ریاضی از طریق حل مسئله برای حل مسایل دنیای واقعی. پژوهش در آموزش ریاضی, 1404; 5(1): 1-18. doi: 10.48310/rme.2025.19539.1109