رویکرد مثال های کار شده و سوالات خودتوضیحی برای بهبود بدفهمی های دانش آموزان در مبحث جبرومعادله

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد تهران

2 دبیر ریاضی آموزش و پرورش شهرستان بهبهان

10.48310/rme.2025.17838.1102

چکیده

در فرآیند یادگیری ریاضیات، بدفهمی‌ها بزرگ‌ترین موانع یادگیری شناخته می‌شوند که می‌توانند منجر به مشکلات یادگیری شوند. بدفهمی و چالش‌های یادگیری ریاضیات در اکثر دانش آموزان وجود دارد و در صورت عدم ارائه مداخلات اصلاحی به‌موقع، بسیاری از آنها، ریاضیات را به‌عنوان یک موضوع دشوار در برنامه درسی مدرسه ای در نظر می‌گیرند. شناسایی و درک ریشه‌های این بدفهمی‌ها، به‌ویژه در مباحثی مانند جبر، برای بهبود یادگیری ضروری است. یکی از راهکارهای مؤثر در این زمینه، استفاده از رویکرد مثال‌های کار شده و سؤالات خودتوضیحی می باشد. این روش به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا تصورات نادرست خود را شناسایی و درک بهتری از مفاهیم ریاضی پیدا کنند. معلمان با هدف قرار دادن اشتباهات و باورهای نادرست دانش‌آموزان و ارائه مثال‌های متنوع، می‌توانند درک مؤلفه‌های اساسی جبر را تقویت کرده و به دانش‌آموزان در تشخیص و اصلاح رویه‌های نادرست کمک کنند.
در این مقاله برای کاهش بدفهمی ها در مبحث جبر، ترکیب مثال‌های کار شده و سؤالات خودتوضیحی پیشنهاد شده و نحوه مطابقت آن با اصول هسته مشترک استانداردهای ریاضی آمریکا بیان می گردد. همچنین دیدگاه های چند دبیر ریاضی در مورد مزایای استفاده از این رویکردها، بیان شده است.