1
گروه آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
2
گروه آموزش ریاضی، دانشکده تحصیلات تکمیلی، دانشگاه غیرانتفاعی علامه رفیعی، قزوین، ایران
10.48310/rme.2025.17545.1097
چکیده
پیشینه و اهداف: خلافیت در ریاضی، باید یکی از مؤلفههای اصلی آموزش ریاضی در نظر گرفته شود. یکی از عوامل موثر در خلاقیت ایجاد انگیزه در درس ریاضی برای دانش آموزان است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیلگری انگیزش در رابطه بین تفکر خلاق دانشآموزان و پیشرفت ریاضی آنان در پایه هشتم مقطع متوسطه اول در سال تحصیلی 99-1398 است. روشها: پژوهش حاضر ازنوع کمی است. جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان پسر پایه هشتم مقطع متوسطه اول شهرستان ملارد می باشند. نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شد. ابزار گردآوری پژوهش برای دو متغیر انگیزش و تفکر خلاق پرسشنامه استاندارد بوده است. آمار توصیفی این پژوهش توسط نرم افزار SPSS24 تحلیل گردیده و در آمار استنباطی برای سنجش نقش تعدیلگر انگیزش از نرم افزار PLS و روش مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد انگیزش نقش تعدیل گر مثبت را در رابطه تفکر خلاق و پیشرفت ریاضی ایفا مینماید به بیانی دیگر انگیزش میتواند باعث شود که تفکر خلاق دانشآموزان در ریاضی بهبود یافته و در نتیجه تاثیر مناسبی در پیشرفت ریاضی دانشآموزان داشته باشد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش بهتر است هدایتها و روشهای اتخاذ شده در «محیط یادگیری» به محیط خانواده نیز انتقال یابد و در آنجا هم مورد تمرین و تقویت قرار گیرد؛ این انتقال میتواند زمینههای تثبیت و تحکیم انگیزش خلاقه را بیش از پیش فراهم آورد.
فیروزیان, فریبا و فیروزیان, سهیلا . (1403). نقش تعدیلگری انگیزش در رابطه بین تفکر خلاقانه و پیشرفت ریاضی دانشآموزان. پژوهش در آموزش ریاضی, 4(2), 57-70. doi: 10.48310/rme.2025.17545.1097
MLA
فیروزیان, فریبا , و فیروزیان, سهیلا . "نقش تعدیلگری انگیزش در رابطه بین تفکر خلاقانه و پیشرفت ریاضی دانشآموزان", پژوهش در آموزش ریاضی, 4, 2, 1403, 57-70. doi: 10.48310/rme.2025.17545.1097
HARVARD
فیروزیان, فریبا, فیروزیان, سهیلا. (1403). 'نقش تعدیلگری انگیزش در رابطه بین تفکر خلاقانه و پیشرفت ریاضی دانشآموزان', پژوهش در آموزش ریاضی, 4(2), pp. 57-70. doi: 10.48310/rme.2025.17545.1097
CHICAGO
فریبا فیروزیان و سهیلا فیروزیان, "نقش تعدیلگری انگیزش در رابطه بین تفکر خلاقانه و پیشرفت ریاضی دانشآموزان," پژوهش در آموزش ریاضی, 4 2 (1403): 57-70, doi: 10.48310/rme.2025.17545.1097
VANCOUVER
فیروزیان, فریبا, فیروزیان, سهیلا. نقش تعدیلگری انگیزش در رابطه بین تفکر خلاقانه و پیشرفت ریاضی دانشآموزان. پژوهش در آموزش ریاضی, 1403; 4(2): 57-70. doi: 10.48310/rme.2025.17545.1097