بخش آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران و پژوهشکده ریاضی ماهانی، پژوهشگاه افضلی پور،
10.48310/rme.2025.17467.1095
چکیده
پیشینه و اهداف: آزمونهای هماهنگ کشوری میتوانند به عنوان معیاری استاندارد برای ارزیابی توانمندیهای ریاضی دانشآموزان در سطح ملی عمل کنند و به سنجش یکنواخت سطح دانش و تواناییهای ریاضی در سراسر کشور کمک نمایند. بنابراین، بررسی محتوای این آزمونها از جنبههای مختلف دارای اهمیت است. یکی از مؤثرترین طبقهبندیها برای ارزیابی نتایج یادگیری و سطح رشد دانشآموزان، طبقهبندی سولو است. هدف این پژوهش، بررسی محتوای آزمون ریاضی پایه دهم- هماهنگ کشوری (خرداد 1403) بر اساس نظریه سولو میباشد.روشها: این تحقیق به صورت توصیفی-تحلیلی و با روش تحلیل محتوا انجام شده است. برای ارزیابی همسویی کدگذاری، از ضریب کاپای کوهن استفاده شده که مقدار 0/83 بهدست آمده و از قابلیت اطمینان خوبی برخوردار است. یافتهها: . نتایج نشان میدهد که 65 درصد از مسائل در سطح چندساختاری، 30 درصد در سطح تک ساختاری و 5 درصد در سطح رابطهای قرار دارند و هیچ مسئلهای در سطح انتزاع تعمیمیافته وجود ندارد. نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر میتوانند به معلمان کمک کنند تا فرایند آموزش و یادگیری را بر اساس سطوح شناختی دانشآموزان بهبود بخشند.
خزاعی, زهره . (1403). بررسی آزمون نهایی ریاضی دهم بر اساس سطوح طبقهبندی نظریه سولو. پژوهش در آموزش ریاضی, 4(2), 32-41. doi: 10.48310/rme.2025.17467.1095
MLA
خزاعی, زهره . "بررسی آزمون نهایی ریاضی دهم بر اساس سطوح طبقهبندی نظریه سولو", پژوهش در آموزش ریاضی, 4, 2, 1403, 32-41. doi: 10.48310/rme.2025.17467.1095
HARVARD
خزاعی, زهره. (1403). 'بررسی آزمون نهایی ریاضی دهم بر اساس سطوح طبقهبندی نظریه سولو', پژوهش در آموزش ریاضی, 4(2), pp. 32-41. doi: 10.48310/rme.2025.17467.1095
CHICAGO
زهره خزاعی, "بررسی آزمون نهایی ریاضی دهم بر اساس سطوح طبقهبندی نظریه سولو," پژوهش در آموزش ریاضی, 4 2 (1403): 32-41, doi: 10.48310/rme.2025.17467.1095
VANCOUVER
خزاعی, زهره. بررسی آزمون نهایی ریاضی دهم بر اساس سطوح طبقهبندی نظریه سولو. پژوهش در آموزش ریاضی, 1403; 4(2): 32-41. doi: 10.48310/rme.2025.17467.1095