در چارچوب نظری بوردیو، دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک میدان، کارکرد تخصصی خود یعنی آموزش معلّمان را بر عهده دارد. در این چارچوب، دانشگاه فرهنگیان زمانی میتواند کارکرد تخصصی خود را تحقّق بخشد که عاملان اجتماعی آن یعنی دانشجو معلّمان، برای افزایش سرمایه محوری خود همواره در رقابت باشند. سؤال اصلی این است که رقابت دانشجو معلّمان رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان برای دستیابی به کدام سرمایه محوری از بین سرمایههای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است؟ آنها در معرض چه نوع مخاطرات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی قرار دارند که در شکلگیری نگرشها، ارزشها و رفتارهای آنان مؤثر است؟ واکاوی پدیدارشناسانه از مقوله محوری و کشف شرایط علّی، زمینهای و مداخلهای در قبال این مخاطرات یک ضرورت پژوهشی است. بنابراین این پژوهش با نظریهپردازی دادهبنیاد، نمونهگیری هدفمند و پس از رسیدن به اشباع نظری نشان داد که دوگانه علمی و اقتصادی با درونمایه مطالبهگری، شرایط علّی دانشجو معلّمان آموزش ریاضی برای مقوله محوری «معلّم ریاضی خوب» است. از یک سوی فنّاوری به عنوان شرایط مداخلهگر و از سوی دیگر فرهنگ به عنوان شرایط زمینهای موجب میشود که آنها راهبردهای مرتبطکردن و ترکیبکردن را اتخاذ کنند که پیامدش در قالب دوگانه امیدواری و ناامیدی، نمود پیدا میکند.
کریمی فردین پور, یونس . (1403). سرمایه مورد رقابت دانشجو معلّمان آموزش ریاضی: نظریهپردازی دادهبنیاد. پژوهش در آموزش ریاضی, 4(1), 62-77. doi: 10.48310/rme.2025.17300.1092
MLA
کریمی فردین پور, یونس . "سرمایه مورد رقابت دانشجو معلّمان آموزش ریاضی: نظریهپردازی دادهبنیاد", پژوهش در آموزش ریاضی, 4, 1, 1403, 62-77. doi: 10.48310/rme.2025.17300.1092
HARVARD
کریمی فردین پور, یونس. (1403). 'سرمایه مورد رقابت دانشجو معلّمان آموزش ریاضی: نظریهپردازی دادهبنیاد', پژوهش در آموزش ریاضی, 4(1), pp. 62-77. doi: 10.48310/rme.2025.17300.1092
CHICAGO
یونس کریمی فردین پور, "سرمایه مورد رقابت دانشجو معلّمان آموزش ریاضی: نظریهپردازی دادهبنیاد," پژوهش در آموزش ریاضی, 4 1 (1403): 62-77, doi: 10.48310/rme.2025.17300.1092
VANCOUVER
کریمی فردین پور, یونس. سرمایه مورد رقابت دانشجو معلّمان آموزش ریاضی: نظریهپردازی دادهبنیاد. پژوهش در آموزش ریاضی, 1403; 4(1): 62-77. doi: 10.48310/rme.2025.17300.1092