تاثیر محیط فناورانه ریاضی در سطح تفکر هندسی دانش آموزان طبق مدل ون هیلی در مبحث تبدیلات هندسی ریاضی پایه هفتم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ریاضی دانشگاه فرهنگیان تهران

2 استادیار دانشگاه فرهنگیان تهران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ریاضی،دانشگاه فرهنگیان، تهران

10.48310/rme.2025.17299.1093

چکیده

هدف این پژوهش « تاثیر محیط فناورانه ریاضی در سطح تفکر هندسی دانش آموزان طبق مدل ون هیلی در مبحث تبدیلات هندسی ریاضی پایه هفتم » می باشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و ازنظر روش، شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون بود و کلیه، دانش آموزان پسر پایه هفتم شهرستان خنج جامعه آماری این پژوهش بودند که 60 نفر (2 کلاس؛یکی گروه آزمایش و یکی گروه گواه) به عنوان نمونه انتخاب شد. در این پژوهش ابتدا بوسیله آزمون محقق ساخته که سوالات آن پوشش دهنده سطح تفکر هندسی در مدل ون هیلی‌ها بود و روایی وپایایی آن سنجیده شده است، میزان سطح تفکر هندسی سنجیده شد، سپس اعضای نمونه به صورت تصادفی به دوگروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. در گروه آزمایش ۴ جلسه تبدیلات هندسی در مخیط نرم افزار اسکچ پد تدریس شد ولی گروه گواه به روش سنتی آموزش دیدند، در مرحله پس آزمون مجدداً سطح تفکر هندسی از دانش آموزان پایه هفتم سنجیده شد و بعد از برگزاری پس آزمون نتایج بر اساس امتیاز دهی برای سئوالات استخراج گردید و توسط نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که آموزش مبتنی بر محیط فناورانه ریاضی بر سطوح تجسم، تجزیه و تحلیل و استنتاج غیررسمی تفکر هندسی در مدل ون هیلی‌ها اثرگذار است.