تاثیر طراحی محیط‌های همیارانه مبتنی بر رایانه و تلفیق آنان با نرم‌افزارهای ریاضی پویا روی پیشرفت تحصیلی ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

بخش آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران , پژوهشکده ریاضی ماهانی، پژوهشگاه افضلی پور،

10.48310/rme.2025.17435.1094

چکیده

این پژوهش با هدف تاثیر طراحی محیط‌های همیارانه مبتنی بر رایانه و تلفیق آنان با نرم‌افزارهای ریاضی پویا روی پیشرفت تحصیلی ریاضی و با روش شبه آزمایشی و بر اساس طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با یک گروه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان پسر پایه هشتم متوسطه رسول اکرم (ص) شهر فهرج منطقه کرمان بودند که در سال تحصیلی 1402-1401 تحصیل کردند. نمونه آماری به صورت تصادفی انتخاب و شامل 10 نفر می باشد. ابزار تحقیق، آزمونی است که توسط محقق ساخته شده که روایی آن با نظر اساتید متخصص تایید شده و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 788/0 به دست آمده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تی زوجی) استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که یادگیری در محیط طراحی مشارکتی کامپیوتری و تلفیق آن با نرم افزار ریاضی پویا (محیط جئوجبرا) در بهبود پیشرفت های ریاضی دانش آموزان موثر است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که می توان از طراحی محیط های همیارانه مبتنی بر رایانه و ادغام آنان با نرم افزار های ریاضی پویا بر تاثیر مثبتی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان گذاشت.