بدفهمیهای رایج در مفهوم شیب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران

2 دانشجوی کارشناسی، رشته آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 گروه آموزش ریاضی-دانشگاه فرهنگیان-تهران-ایران

10.48310/rme.2024.16595.1087

چکیده

پیشینه و اهداف: مفهوم شیب، بخش مهمی از ریاضیات مدرسه‌ای را تشکیل می‌دهد و به‌صورت‌های مختلف در پایه‌های تحصیلی مطرح می‌شود؛ از نظر هندسی در نمودارها، از نظر جبری در فرمول‌ها و معادلات، از نظر مثلثاتی به‌عنوان مماس یک زاویه و ... بررسی می‌شود. در پژوهش پیش‌رو به بررسی بدفهمی‌های شیب خواهیم پرداخت. روش‌ها‌ جامعه آماری پژوهش حاضر، دانش‌آموزان دختر پایه دهم رشته ریاضی و تجربی می‌باشد. از بین جامعه آماری، نمونه‌ای با حجم ۲۳۴ نفر به روش تصادفی انتخاب شده‌اند. این تحقیق در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در نواحی ۲و۳و۵ تبریز انجام شده است. به منظور جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای شامل ۱۱ سوال که منطبق با هدف اصلی پژوهش بود استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها در این پژوهش، تحلیل کیفی است. یافته‌ها: با توجه به نتایج حاصل در این پژوهش، ۱۵ کد برای جمع‌بندی نتایج و بدفهمی‌های مربوط به مفهوم شیب در نظر گرفته شد. پرسشنامه به صورت سوال به سوال بررسی شد و نتایج هر سوال بر اساس فراوانی و درصد در جدول مربوط به هر سوال ارائه شده است. همچنین برای کدهای مربوط به هر سوال، تحلیل و تفسیر هر کد در جدول بعدی تشریح شده است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل، ۸.۴۲٪ از دانش‌آموزان فهم درستی از خط x=2 ندارند و این معادله را به عنوان خط در نظر نمی‌گیرند. در ۵۴.۵ درصد از سوالات پژوهش، دانش‌آموزان در ترجمة واژگان، نمادها، جداول یا نمودارها به یکدیگر اشتباه کرده‌اند؛ بنابراین خطاهای نظام‌مند غالب در این پژوهش، از نوع ترجمه نادرست می‌باشند.