1
اگروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2
دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده ریاضی و علوم رایانه، تهران،ایران
3
دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران
4
دانشگاه فرهنگیان ،تهران، ایران
10.48310/rme.2024.16361.1086
چکیده
پیشینه و اهداف: در این پژوهش، به اهمیت توجه به آموزش سواد مالی در کتب ریاضی درسی تمامی دورههای تحصیلی دانشآموزان ایران و به دنبال آن اثرات عدم وجود سواد مالی در جامعه مورد بررسی قرار گرفت. روشها: جامعه آماری این پژوهش، کتب ریاضی همه پایهها در سال تحصیلی 1403-1402 بود که به روش تحلیل محتوای کتب ریاضی از نظر پرداخت به مسایل مالی، مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: عدم وجود برنامهریزیهای لازم برای بهبود و ایجاد توانایی تصمیمگیری سواد مالی، باعث بروز مشکلات اقتصادی در آینده شغلی آنها شده است. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهند بیشتر تمرکز بیان ریاضی در مباحث اقتصادی، در کتب ریاضی رشته انسانی به چشم میخورد، همچنین سواد مالی در مقایسه با سواد اقتصادی به طور شایستهای مورد توجه قرار نگرفتهاست. پیشنهاد میشود به دلیل اهمیّت سواد مالی در زندگی روزمرّه مثالهای کاربردی در کتب ریاضی تمامی پایهها، برای دانشآموزان طرح گردد که منجر به ارتقای سواد مالی دانش آموزان میشود.
عظیم پور, سهراب , حسینی, مائده , کلانتر, احمد و عبداللهی جهانی, امیر . (1403). آموزش مالی در کتابهای درسی ریاضیات ایران. پژوهش در آموزش ریاضی, 4(1), 48-61. doi: 10.48310/rme.2024.16361.1086
MLA
عظیم پور, سهراب , , حسینی, مائده , , کلانتر, احمد , و عبداللهی جهانی, امیر . "آموزش مالی در کتابهای درسی ریاضیات ایران", پژوهش در آموزش ریاضی, 4, 1, 1403, 48-61. doi: 10.48310/rme.2024.16361.1086
HARVARD
عظیم پور, سهراب, حسینی, مائده, کلانتر, احمد, عبداللهی جهانی, امیر. (1403). 'آموزش مالی در کتابهای درسی ریاضیات ایران', پژوهش در آموزش ریاضی, 4(1), pp. 48-61. doi: 10.48310/rme.2024.16361.1086
CHICAGO
سهراب عظیم پور , مائده حسینی , احمد کلانتر و امیر عبداللهی جهانی, "آموزش مالی در کتابهای درسی ریاضیات ایران," پژوهش در آموزش ریاضی, 4 1 (1403): 48-61, doi: 10.48310/rme.2024.16361.1086
VANCOUVER
عظیم پور, سهراب, حسینی, مائده, کلانتر, احمد, عبداللهی جهانی, امیر. آموزش مالی در کتابهای درسی ریاضیات ایران. پژوهش در آموزش ریاضی, 1403; 4(1): 48-61. doi: 10.48310/rme.2024.16361.1086