بررسی بهبود درک و فهم مبحث سطح و حجم ریاضی هفتم بر اساس کاربرد فناوری در تدریس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

2 دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده علوم انسانی، گروه برنامه ریزی درسی، تهران، ایران

10.48310/rme.2024.16969.1089

چکیده

پیشینه و اهداف: از ریاضیات در زندگی روزانه جهت حل مشکلات و در فعالیت‌های مختلف انسانی استفاده می‌گردد و مهارت‌های هندسی نیز به عنوان مهارت‌های اصلی ریاضیات شناسایی شده‌اند. مطابق شواهد موجود، دانش آموزان در درک و فهم مباحث مرتبط با سطح و حجم ضعف دارند؛ لذا پژوهش حاضر با هدف بهبود درک و فهم مبحث سطح و حجم، در سال تحصیلی 1403-1402 صورت گرفته است. روش‌ها‌: روش این تحقیق، کیفی و از نوع اقدام‌پژوهی (پژوهش در عمل) می‌باشد. جامعه آماری پژوهش، تمام دانش آموزان کلاس هفتم شهید کاظمی دبیرستان خاتم‌الانبیاء (ص) شهرستان خمین بوده است و کل جامعه آماری که 31 نفر بوده‌اند به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. یافته‌ها: داده‌های پژوهش با استفاده از مشاهده، مصاحبه، ارزشیابی تشخیصی و پایانی گردآوری گردید؛ سپس محقق با استفاده از پیشینه‌ی نظری و عملی موجود، استفاده از فناوری در تدریس را به عنوان راهکار مناسب جهت دستیابی به هدف مد نظر انتخاب و آن را عملیاتی ساخت. سرانجام، داده های حاصل از پژوهش به روش تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار spss 24 تحلیل شدند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد بهره‌گیری از فناوری در تدریس فصل 6 ریاضی هفتم منجر به بهبود درک و فهم مباحث مرتبط با سطح و حجم و افزایش علاقه‌مندی دانش‌آموزان گردیده است.