عوامل تاثیرگذار برآموزش مجازی (مطالعه موردی: معلمان پایه ششم دوره ی ابتدایی شهر بیرجند)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد واحد بیرجند

چکیده

پیشینه و اهداف: در حال حاضر تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی به صورت گسترده ای درآموزش مورد استفاده قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر آموزش مجازی است.روش‌ها‌: جامعه‌ی آماری98 نفر معلمان پایه ششم دوره ی ابتدایی شهر بیرجندبودند که به روش تصادفی ساده 78 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. برای گردآوری اطلاعات پرسشنامه عوامل موثر بر آموزش الکترونیکی غالیان و زال پور(1398) مورد استفاده قرارگرفت که روایی و پایایی پرسشنامه ها در حد قابل قبولی محاسبه گردید. روش تحقیق؛ از نظر هدف، کاربردی است. داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 23 تجزیه و تحلیل توصیفی گردیده و پرسش های تحقیق از طریق آزمون رتبه بندی فریدمن پاسخ داده شده است. یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که که ویژگی های مربوط به فراگیران، کیفیت سیستم و زیرساخت ها، کیفیت اطلاعات، تعامل در محیط آنلاین، محیط یادگیری الکترونیکی، کیفیت خدمات و واحدها، خدمات پشتیبانی و ویژگی های مدرس از دیدگاه معلمان دوره ی پایه ششم ابتدایی برآموزش مجازی تاثیر معناداری دارد. براساس نتایج حاصل از آزمون فریدمن از دیدگاه شرکت کنندگان در این پژوهش، مهم ترین عامل اثرگذار بر موفقیت آموزش مجازی، مشارکت و بحث گروهی فراگیران در محیط یادگیری الکترونیکی بود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه پیشنهاد می شود در دوره های آموزش مجازی برای ارایه راهبردهای آموزشی خلاقانه در جهت یادگیری عمیق، متولیان آموزشی درتوسعه و ارتقا زیرسا خت های این نوع آموزش اهتمام ورزند.