دانشجوی کارشناسی آموزش ریاضی، پردیش شهید باهنر، دانشگاه فرهنگیان اصفهان
چکیده
هدف از پژوهش حاضر ارائه ی یک ایده، برای محاسبه ی مساحت کره است به صورتی که دانش آموزان تنها به دنبال به خاطر سپردن فرمول های ریاضی نبوده بلکه با شیوه ی کشف آنها نیز آشنا باشند. این مقاله به روش کیفی و از نوع اقدام پژوهی نوشته شده و از الگوی تدریس 5E نیز برای بیان راه حل پیشنهادی استفاده شده است. نمونه آماری این تحقیق 11 نفر از دانش آموزان سال دوازدهم، رشته ریاضی از دبیرستان امام علی(ع) شهر بن بوده است. معلم برای اثبات ادعای خود در مورد بدفهمی و عدم درک مساحت کره توسط دانش آموزان، امتحانی را برگزار می کند که مستندات آن با عنوان شواهد1 نوشته شده سپس(معلم) برای رفع بدفهمی آن ها راه حل خود را در قالب الگوی تدریس 5E اجرا می کند. در اولین مرحله، معلم فعالیت درگیری را مطرح می کند تا توجه دانش آموز را جلب و او را به فکر وا دارد. در مرحله دوم، معلم از آنها می خواهد تا راه حل های خود را برای حل این مسئله، مطرح و با دیگران به اشتراک بگذارند و خود نیز می تواند در صورت نیاز، دانش آموزان را راهنمایی کرده و به آنها برای رسیدن به راه حل کمک کند و در ادامه نیز با طرح پرسشی با پیچیدگی بیشتر( فعالیت تعمیم) سعی می کنیم به یادگیری، عمق بیشتری بدهیم و در آخرین مرحله با برگزاری آزمون کتبی، میزان کارآمدی این شیوه ی تدریس، و عملکرد دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار می دهیم( شواهد 2).