حل مشکل دانش آموزان در درک مفهوم کسر در پایه ششم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

آموزش ریاضی _ پردیس شهید باهنر اصفهان_ دانشگاه فرهنگیان

چکیده

کسرها،پرکاربردترین و اساسی ترین مفاهیم درریاضیات دوره ابتدایی به ویژه ریاضی پایه ششم هستندکه به دلیل پیش نیاز بودن آن برای یادگیری سایرمفاهیم درپایه های بالاترتحصیلی ازاهمیت بالایی برخوردارند .پژوهش حاضربرای حل مشکل دانش آموزان پایه ششم ابتدایی درمبحث کسرها،ابتدا مشکلات دانش آموزان دردرک مفهوم کسررابا درنظرگرفتن مدل بهر و همکاران مورد بررسی قرارداده و سپس با ارائه راهکارهایی درصددحل مشکل آنهابرآمده است.روش تحقیق، کیفی اقدام پژوهی است که دراین پژوهش ۳۰ نفر ازدانش آموزان پسرپایه ششم ابتدایی شهرعلویجه موردمطالعه قرارگرفتندوسپس آزمونی با درنظرگرفتن اهداف زیرساختارهای مربوط به فهم و درک کسرها از آنها گرفته شدوتجزیه وتحلیل داده هانشان دادکه ۸۰ درصددانش آموزان مفهوم کسرازلحاظ زیرساختار جزء به کل و زیرساختار اندازه رادرک کرده‌اند و 56/6 درصد آنان نیز مفهوم کسرازلحاظ زیرساختار نسبت رامتوجه شده اند ولی درمورد زیرساختارخارج قسمت تنها ۲۰ درصد آنان و درمورد زیرساختارعملگر ۶/۶ درصد دانش آموزان این زیرساختارها رادرک کرده‌اندلذابا انتخاب راه حل جدیدوبا توجه به اهمیت روش تدریس معلمان که جزء یکی از مشکلات دریادگیری مفهوم کسر به حساب می آیدازروش تدریس بایبی(e5) استفاده شد و سپس تجزیه و تحلیل داده ها نشان دادکه با این روش تدریس مشکل دانش آموزان پایه ششم دردو زیرساختارخارج قسمت و عملگر حل شده و دانش‌آموزان این دو زیرساختار ازمفهوم کسرها را درک کرده اند. بنابرین کاربرد این پژوهش آن است که می تواند شناخت و دیدمعلمان نسبت به کسرهاراکامل ترکند وبا توجه به بررسی های صورت گرفته، معلمان می توانند نتایج حاصل از پژوهش رابرای حل مشکل دانش آموزان دردرک مفهوم کسرپایه ششم ابتدایی مورداستفاده قراردهند

کلیدواژه‌ها