یادگیری شمارش معکوس اعداد ریاضی در پایه اول ابتدایی به سبک های تصویری، شنیداری و کلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس خواجه نصیرالدین طوسی کرمان، ایران

چکیده

یکی از چالش‌هایی که معلمان ابتدایی در درس ریاضی با آن روبرو هستند کمبود انگیزه و علاقه در بعضی دانش‌آموزان برای یادگیری و پیشرفت در آن است.پژوهش حاضر با هدف تعیین یادگیری شمارش معکوس اعداد ریاضی در پایه اول ابتدایی به سبک های تصویری، شنیداری و کلامی طراحی و اجرا شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با گروه کنترل بود. نمونه‌گیری به شیوه تصادفی چند مرحله‌ای انجام پذیرفت و ابتدا  به روش نمونه‌گیری در دسترس منطقه محل سکونت در نظر گرفته شد و سپس به صورت کاملاً تصادفی مدرسه ای انتخاب گردید و از این مدرسه  دو کلاس اول ابتدایی شامل 68 دانش آموز دختر که به صورت انتخاب تصادفی 24 نفر، از هر کلاس 12 دانش آموز، انتخاب گردید و این افراد در دو گروه آزمایش و کنترل توزیع شدند. گروه آزمایش به مدت یک ماه (12 جلسه، هفته‌ای سه جلسه و هر جلسه 70 دقیقه) آموزش‌های لازم را دریافت کردند. در این پژوهش جلسات آموزشی  توسط پژوهشگر آموزش داده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون فراخنای ارقام مستقیم و معکوس آزمون وکسلر استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس و از نرم افزار spss استفاده شده است. نتایج نشان داد که آموزش شمارش معکوس اعداد ریاضی در پایه اول ابتدایی به سبکهای تصویری، شنیداری و کلامی به یادگیری عمیق تر منجر می‌شود و پیشرفت دانش آموزان دریادگیری را به دنبال دارد.

کلیدواژه‌ها


دوره 2، شماره 3
این شماره با تایید مدیریت مسئول و سردبیر، به مقالات برگزیده سومین همایش ملی آموزش ریاضی ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافته است. سردبیر میهمان این شماره سرکار خانم دکتر محدثه پاک نظر، دبیر اجرایی همایش و عضو هیئت تحریریه نشریه هستند.
آذر 1400
صفحه 117-129