1
استادیار گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2
استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده
یکی از مسائل مهم در یادگیری مفاهیم درسی بویژه در حوزه ریاضیات ،بدفهمی در درک مفاهیم هستند. احتمال از جمله مسائل مهم در حوزه ریاضی میباشند که با زندگی روزمرهی افراد ارتباط دارند. این پژوهش سعی دارد یادگیری درست مفهوم احتمال را در کتابهای ریاضی ابتدایی بررسی کرده، و میزان بدفهمیهای دانش آموزان در این حوزه را، شناسایی نماید. در یک پژوهش کیفی، از جامعه آماری دانشآموزان پایهی ششم آموزش و پرورش ناحیه 3 تبریز، در سال تحصیل 1400-1399، نمونه آماری شامل 30 نفر به صورت نمونهی هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از آزمونهای تشخیصی انشایی و انجام مصاحبهی نیمه ساختارمند استفاده شد. مصاحبهها تا زما رسیدن به مرحله اشباع ادامه یافت. نتایج نشان داد که دانشآموزان پایهی ششم در درک مفهوم احتمال، دچار بدفهمیهایی هستند. این بدفهمیها عدم توجه به صورت مسئله، عدم توجه به کیفیت مورد نظر، عدم توجه به یکسان بودن دو کسر احتمال، توجه به مخرجهای دو کسر مربوط به احتمال، توجه به صورتهای دو کسر احتمال و اشتباه در تعیین حالتهای احتمالی، توجه به رویداد موجود، توجه تک بعدی را شامل می شوند.
این شماره با تایید مدیریت مسئول و سردبیر، به مقالات برگزیده سومین همایش ملی آموزش ریاضی ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافته است.
سردبیر میهمان این شماره سرکار خانم دکتر محدثه پاک نظر، دبیر اجرایی همایش و عضو هیئت تحریریه نشریه هستند.