واکاوی چالش های آموزش ریاضی از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشجوی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس کوثر یاسوج

چکیده

هدف پژوهش حاضر واکاوی چالش­ های آموزش ریاضی از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی بود. رویکرد پژوهش حاضر کیفی از نوع پدیدارشناسی است. جامعه آماری پژوهش، معلمان دوره ابتدایی بودند که با روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند. مشارکت کنندگان 10 نفر از معلمان ابتدایی بودند که تا رسیدن به اشباع داده ها انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که پس از تایپ به مصاحبه شونده برگردانده شده تا بررسی، اصلاح و تایید کند. بدین طریق روایی و پایایی آنها به دست آمد. به منظور تحلیل داده ها از روش کدگذاری در نظریه مبنایی استفاده شد. نتایج نشان داد؛ که تجارب معلمان از چالش های آموزش ریاضی در 4 مقواله اصلی و 17 مقوله فرعی قرار گرفت. مقاله های اصلی شامل؛ چالش های ساختاری، چالش های مربوط به معلم، چالش های مربوط به والدین و و چالش های مربوط به دانش آموزان است. پیشنهاد می شود در دانشگاه فرهنگیان برای تدریس درس آموزش ریاضی دوره ابتدایی از معلمان با تجربه دوره ابتدایی استفاده شود و معلمان در ابتدای سال اولیای دانش آموزان را با شیوه های تدریس ریاضی آشنا کنند و جلسات هم اندیشی معلمان هر ماه یک بار در هر منطقه و شهرستان جهت به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در رابطه با آموزش ریاضی برگزار گردد.

کلیدواژه‌ها


دوره 2، شماره 3
این شماره با تایید مدیریت مسئول و سردبیر، به مقالات برگزیده سومین همایش ملی آموزش ریاضی ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافته است. سردبیر میهمان این شماره سرکار خانم دکتر محدثه پاک نظر، دبیر اجرایی همایش و عضو هیئت تحریریه نشریه هستند.
آذر 1400
صفحه 99-108