گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده
آموزش سازگار با مغز، از جمله رویکردهای جدید در آموزش درسی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش سازگار با مغز بر درک مسائل ریاضی دانشآموزان ششم ابتدایی منطقه نظرکهریزی هشترود بود. روش تحقیق حاضر نیمهتجربی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان پایه ششم ابتدایی نظرکهریزی هشترود به تعداد ۵۳۲ نفر بود. باتوجه به روش تحقیق، نمونه آماری شامل تعداد دو کلاس از دانش آموزان پایه ششم به تعداد60 نفر (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل) بودند که از طریق روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروهها جایگزین شدند. برای مداخله از بسته آموزشی یادگیری سازگار با مغز استفاده شد. هر دو گروه قبل و بعد از انجام مداخله با استفاده از آزمون درک مسایل ریاضی کامپیوتری برج لندن مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج با استفاده از روش تحلیل کوواریانس یک متغیره تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه پژوهش تفاوت معنی داری در درک مسائل ریاضی وجود دارد و روش آموزش سازگار با مغز باعث افزایش درک مسائل ریاضی دانشآموزان ششم ابتدایی میشود. نتایج این تحقیق اهمیت توجه به رویکردهای سازگار با مغز را در آموزش ریاضی خاطرنشان میسازد.
این شماره با تایید مدیریت مسئول و سردبیر، به مقالات برگزیده سومین همایش ملی آموزش ریاضی ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافته است.
سردبیر میهمان این شماره سرکار خانم دکتر محدثه پاک نظر، دبیر اجرایی همایش و عضو هیئت تحریریه نشریه هستند.
واحدی, حسین, رضایی, رسول, & اقبالی, علی. (1400). بررسی اثربخشی آموزش سازگار با مغز بر درک مسائل ریاضی دانش آموزان ششم ابتدایی. پژوهش در آموزش ریاضی, 2(3), 91-97.
MLA
حسین واحدی; رسول رضایی; علی اقبالی. "بررسی اثربخشی آموزش سازگار با مغز بر درک مسائل ریاضی دانش آموزان ششم ابتدایی", پژوهش در آموزش ریاضی, 2, 3, 1400, 91-97.
HARVARD
واحدی, حسین, رضایی, رسول, اقبالی, علی. (1400). 'بررسی اثربخشی آموزش سازگار با مغز بر درک مسائل ریاضی دانش آموزان ششم ابتدایی', پژوهش در آموزش ریاضی, 2(3), pp. 91-97.
VANCOUVER
واحدی, حسین, رضایی, رسول, اقبالی, علی. بررسی اثربخشی آموزش سازگار با مغز بر درک مسائل ریاضی دانش آموزان ششم ابتدایی. پژوهش در آموزش ریاضی, 1400; 2(3): 91-97.