سنجش میزان آشنایی دانش آموزان دختر پایه های چهارم و پنجم ابتدایی استان گیلان با ضرب و شناسایی بدفهمی‌های موجود

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدائی، دانشگاه فرهنگیان

چکیده

یکی از موانع یادگیری اثربخش ریاضی، بدفهمی­ها هستند. در صورت شناسایی بدفهمی­ها در مفاهیم اساسی ریاضی و رفع آن­ها می­توان یادگیری ریاضی دانش­آموزان در مقاطع بالاتر را تسهیل کرد. یکی از مفاهیم پایه­ای و اساسی در ریاضی که پیش نیاز و مبنای بسیاری از  مفاهیم دیگر می­باشد، مفهوم ضرب است.  در این پژوهش میزان آشنایی دانش­آموزان دختر پایه­های چهارم و پنجم ابتدایی استان گیلان با ضرب مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان می­دهد که توانمندی دانش­آموزان در حل مسائل ضرب در حد مطلوبی قرار دارد به طوری که 92 درصد از دانش­آموزان پایه چهارم و 88 درصد از دانش­آموزان پایه پنجم به 60 درصد و بالاتر از سوالات پرسشنامه پاسخ درست داده­اند. به علاوه در مقایسه با عملکرد دانش­آموزان ایرانی در همین سوالات در آزمون­های تیمز برگزار شده در سال­های 2011 و 2015 میانگین بالاتری را کسب کرده­اند. از بدفهمی­های شناسایی شده در این پژوهش می­توان، انجام جمع به جای ضرب، بدفهمی در مراحل انجام یک ضرب، تخمین نادرست حاصلضرب و بدفهمی در درک مفهوم مضرب یک عدد را نام برد.

کلیدواژه‌ها


دوره 2، شماره 3
این شماره با تایید مدیریت مسئول و سردبیر، به مقالات برگزیده سومین همایش ملی آموزش ریاضی ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافته است. سردبیر میهمان این شماره سرکار خانم دکتر محدثه پاک نظر، دبیر اجرایی همایش و عضو هیئت تحریریه نشریه هستند.
آذر 1400
صفحه 81-89