ساختار عاملی پرسشنامه هیجانات کودکان در موقعیت های حل مسئله ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانش آموز پایه دوازدهم علوم تجربی، دبیرستان کوثر، سمنان، ایران

3 دانش آموخته دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

هدف از اجرای این پژوهش، تعیین عامل­های پرسشنامه هیجانات کودکان در موقعیت های حل مسئله ریاضی بود. روش پژوهش همبستگی از نوع تحلیل عاملی و جامعه پژوهش دانش‌آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی مدارس استان سمنان بود (3417N=). تعداد 269 دانش آموز با استفاده از فرمول کوکران و با توجه به میزان خطا و حجم جامعه، به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند که پس از کنار گذاشتن پرسشنامه های مخدوش و تکمیل نشده، تعداد 246 پرسشنامه جمع آوری و تحلیل شد. ابزار به کار گرفته شده در این پژوهش مقیاس هیجانات کودکان در موقعیت های حل مسئله ریاضی پکران و همکاران (2005) بود، که  پس از ترجمه و احراز روایی محتوایی و سازه توسط خبرگان و صاحبنظران در این حوزه، روی دانش آموزان اجرا شد. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به روش مولفه های اصلی تعداد هفت عامل به عنوان عامل های اصلی پرسشنامه مشخص شد و با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی عوامل مشخص شده، تایید شدند. تمامی عامل های تعیین شده دارای بار عاملی بالاتر از 0/3 به دست آمد. نتایج پژوهش نشان داد که این پرسشنامه از روایی مناسب برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری مناسب در زمینه آموزشی و یادگیری استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها


دوره 2، شماره 3
این شماره با تایید مدیریت مسئول و سردبیر، به مقالات برگزیده سومین همایش ملی آموزش ریاضی ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافته است. سردبیر میهمان این شماره سرکار خانم دکتر محدثه پاک نظر، دبیر اجرایی همایش و عضو هیئت تحریریه نشریه هستند.
آذر 1400
صفحه 67-80