تاثیر فعالیت‌های دست ورزی بر یادگیری مهارت‌های هندسه (محیط و مساحت) دانش آموزان پسر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران دکترای علوم تربیتی

2 دانشجوی کارشناسی ارشد

3 استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران. دکترای برنامه ریزی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فعالیت‌های دست ورزی بر یادگیری محاسبات عددی پسر پایه سوم ابتدایی، انجام شده است. دراین راستا پژوهشگر در روشی نیمه آزمایشی، دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل از دانش آموزان مدرسه ابتدایی حضرت مهدی (عج)، به شیوه نمونه گیری هدفمند، انتخاب کرده است. در گروه آزمایش تدریس مفاهیم با استفاده از فعالیت‌های دست ورزی و در گروه کنترل به روش دیداری انجام شد. به منظور گردآوری داده ها از آزمون محقق ساخته که روایی آن از طریق روایی محتوایی و روش CVR، سنجیده شد و برای هر دو آزمون با مقدار99/ 0 مورد تایید قرار گرفت استفاده شد. یافته‌های توصیفی پژوهش نشان داد که میانگین متغیر مهارت‌های هندسی گروه آزمایش در پس آزمون بیشتر بوده است. نتیجه تحلیل واریانس نشان داد که تفاوت میان پس آزمون دو گروه، معنی دار است؛ و  با توجه به مقدار  F ، فعالیت دست ورزی بر یادگیری مهارت‌های هندسی دانش آموزان گروه آزمایش تاثیرگذار  بوده است. نتایج آزمون t مستقل نیز نشان داده است؛ برای متغیر مهارت‌های هندسی نسبت t به دست آمده (536/18) با درجه آزادی 27 از جدول t بحرانی بزرگتر است. لذا نتایج آزمون بیانگر این است که  فعالیت‌های دست ورزی بر یادگیری مهارت‌های هندسه دانش آموزان تاثیرگذار است.

دوره 2، شماره 3
این شماره با تایید مدیریت مسئول و سردبیر، به مقالات برگزیده سومین همایش ملی آموزش ریاضی ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافته است. سردبیر میهمان این شماره سرکار خانم دکتر محدثه پاک نظر، دبیر اجرایی همایش و عضو هیئت تحریریه نشریه هستند.
آذر 1400
صفحه 51-66