تاثیر روش‌های فعال تدریس، بازی، استفاده از ابزار کمک آموزشی و تکالیف مهارت محور بر یادگیری محاسبات ریاضی در دوره اول ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

مدرس دانشگاه فرهنگیان و کارمند اداره اموزش و پرورش شهرستان سمنان

چکیده

هدف از پژوهش حاضر چگونگی ایجاد مهارت محاسبات ریاضی در دانش آموزان دوره اول ابتدایی است. روش این پژوهش به صورت نیمه تجربی و بر اساس پیش آزمون و پس آزمون می­باشد. جامعه آماری این پژوهش را تمامی معلمان و دانش آموزان دوره اول ابتدایی شهر سمنان می باشند که 22 مدرسه با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه «سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان» در بین معلمان توزیع گردید. همچنین آزمونی حاوی محاسبات ریاضی، متناسب با هر پایه طراحی گردید و در اختیار دانش آموزان قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها از آزمون­های t وابسته و t تک نمونه­ای استفاده شد. نتایج تحلیل آماری  بیانگر آن است که یادگیری دانش­آموزان قبل و بعد از مداخله افزایش معناداری داشته است و می­توان نتیجه گرفت که سطح یادگیری دانش­آموزان با آموزش­های غیر مستقیم از طریق بازی، ورزش و درگیرکردن آن­ها در مراحل تدریس و ارتباط آموزش­ها به زندگی روزمرۀ آنها از طریق تکالیف مهارت محور به صورت معناداری افزایش یافته است.  

کلیدواژه‌ها


دوره 2، شماره 3
این شماره با تایید مدیریت مسئول و سردبیر، به مقالات برگزیده سومین همایش ملی آموزش ریاضی ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافته است. سردبیر میهمان این شماره سرکار خانم دکتر محدثه پاک نظر، دبیر اجرایی همایش و عضو هیئت تحریریه نشریه هستند.
آذر 1400
صفحه 43-50