آموزگار پایه پنجم و مدرس دانشگاه فرهنگیان قم، قم، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بازی بر ارتقا یادگیری مفاهیم ریاضی و توانایی حل مسئله ی دانش آموزان انجام گرفت. این پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. در این مطالعه ی تجربی تعداد 60 دانش آموز دختر پایه پنجم ابتدایی شهر قم که در آزمون عملکرد پیوسته رازولد (1956) و آزمون حل مسئله گلپرور (1389) نمرهی پایین تر از میانگین دریافت کردند، به صورت نمونه گیری تصادفی در دسترس، انتخاب شده و در دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پس از انجام پیش آزمون، دانش آموزان گروه آزمایش در 25 جلسه 45 دقیقه ای تحت آموزش همراه با بازی قرار گرفتند و گروه کنترل همان آموزش مرسوم در کلاس درس را ادامه دادند. سپس پس آزمون اجرا گردید. داده ها نیز با استفاده از آزمون ریاضیات عمکرد پیوسته و آزمون حل مسئله جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی میانگین، انحراف معیار و آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره (MANCOVA) به کمک نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافته ها نشان داد در یادگیری مفاهیم ریاضی و توانایی حل مسئله بین دو گروه از نظر درصد تغییرات، تفاوت معناداری به نفع گروه آزمایش وجود دارد. طبق شواهد این تحقیق، نتیجه گیری می شود که آموزش مبتنی بر بازی بر ارتقا یادگیری مفاهیم ریاضی و توانایی حل مسئله دانش آموزان موثر است.
این شماره با تایید مدیریت مسئول و سردبیر، به مقالات برگزیده سومین همایش ملی آموزش ریاضی ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافته است.
سردبیر میهمان این شماره سرکار خانم دکتر محدثه پاک نظر، دبیر اجرایی همایش و عضو هیئت تحریریه نشریه هستند.