اثربخشی بازی بر ارتقا یادگیری مفاهیم ریاضی و توانایی حل مسئله دانش‌آموزان کلاس پنجم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

آموزگار پایه پنجم و مدرس دانشگاه فرهنگیان قم، قم، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بازی­ بر ارتقا یادگیری مفاهیم ریاضی و توانایی حل مسئله­ ی دانش ­آموزان انجام گرفت. این پژوهش آزمایشی از نوع پیش ­آزمون-پس­ آزمون همراه با گروه کنترل بود. در این مطالعه­ ی تجربی تعداد 60 دانش­ آموز دختر پایه پنجم ابتدایی شهر قم که در آزمون عملکرد پیوسته رازولد (1956) و آزمون حل مسئله گلپرور (1389) نمره­ی پایین­ تر از میانگین دریافت کردند، به صورت نمونه­ گیری تصادفی در دسترس، انتخاب شده و در دو گروه 30  نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پس از انجام پیش ­آزمون، دانش ­آموزان گروه آزمایش در 25 جلسه 45 دقیقه ای تحت آموزش همراه با بازی قرار گرفتند و گروه کنترل همان آموزش مرسوم در کلاس درس را ادامه دادند. سپس پس­ آزمون اجرا گردید. داده­ ها نیز با استفاده از آزمون ریاضیات عمکرد پیوسته و آزمون حل مسئله جمع ­آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از آمار توصیفی میانگین، انحراف معیار و آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره (MANCOVA) به کمک نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافته­ ها نشان داد در یادگیری مفاهیم ریاضی و توانایی حل مسئله بین دو گروه از نظر درصد تغییرات، تفاوت معناداری به نفع گروه آزمایش وجود دارد. طبق شواهد این تحقیق، نتیجه­ گیری می­ شود که آموزش مبتنی بر بازی­ بر ارتقا یادگیری مفاهیم ریاضی و توانایی حل مسئله دانش ­آموزان موثر  است.

دوره 2، شماره 3
این شماره با تایید مدیریت مسئول و سردبیر، به مقالات برگزیده سومین همایش ملی آموزش ریاضی ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافته است. سردبیر میهمان این شماره سرکار خانم دکتر محدثه پاک نظر، دبیر اجرایی همایش و عضو هیئت تحریریه نشریه هستند.
آذر 1400
صفحه 13-21