تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی بر اساس سطوح نیاز شناختی تکالیف

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران

3 دانشیار آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران

چکیده

این مطالعه باهدف تحلیل کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی بر اساس سطوح نیاز شناختی تکالیف انجام شد. این تحقیق، از نوع توصیفی پیمایشی است و برای انجام آن، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق، کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی بود که یک‌فصل از آن، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به‌عنوان نمونه انتخاب شد و مورد تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل در این مطالعه، از مدل استین و اسمیت (1998) که به کمک آن می‌توان سطوح نیاز شناختی تکالیف را موردبررسی قرارداد، استفاده شد. همچنین در این تحقیق، از ابزاری محقق ساخته برای تحلیل محتوا استفاده شد. نتایج این بررسی نشان داد که فقط ‌دو تکلیف از این فصل کتاب در سطح حفظی قرار گرفت و باقی تکالیف در سطح رویه­های بدون اتصالات (34 تکلیف)، رویه‌های دارای اتصالات (29 تکلیف) و سطح ریاضی ورزی (13 تکلیف) می­باشند؛ پس در مجموع 42 تکلیف در سطوح بالای نیاز شناختی و 36 تکلیف در سطوح پایین نیاز شناختی قرار گرفت و این یعنی در فصل کسر کتاب ریاضی ششم بیشتر تکالیف چالش‌برانگیز بوده و دارای سطح بالای نیاز شناختی است و نتایج به‌دست‌آمده نشان از کم‌توجهی کتاب به تکالیف در سطح حفظی می­باشد. از مهم‌ترین پیشنهاد‌های این مطالعه می‌توان به افزودن تعداد بیشتری تکالیف در سطح حفظی به کتاب و نیز با توجه به محدودیت تحقیق حاضر، تحلیل کل کتاب طبق مدل استین و همکارانش (1998) اشاره کرد.

کلیدواژه‌ها


دوره 2، شماره 3
این شماره با تایید مدیریت مسئول و سردبیر، به مقالات برگزیده سومین همایش ملی آموزش ریاضی ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافته است. سردبیر میهمان این شماره سرکار خانم دکتر محدثه پاک نظر، دبیر اجرایی همایش و عضو هیئت تحریریه نشریه هستند.
آذر 1400
صفحه 1-12