با توجه به شرایط متحول امروز و اتکای نظام آموزشی بر کتب درسی، بررسی محتوا، ساختار و مسائل مطرح شده در آنها اهمیتی دو چندان دارد. به دلیل اینکه در ایران نیز بیشتر فعالیت های آموزشی حول محور کتابهای درسی انجام می شود، توجه به آنها و هماهنگ ساختنشان با توانایی فکری دانش آموزان ضروری است. پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوا و با هدف بررسی محتوای کتاب ریاضی پایه ششم براساس نظریه سولو انجام شده است. جامعه آماری کتاب ریاضی پایه ششم چاپ سال 1399 و نمونه با جامعه برابر است. ابزار پژوهشی، فرمهای تحلیل محتوایی است که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید آموزش ریاضی و معلمان باتجربه به تایید رسیده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی انجام شد. نتایج نشان داد که حدود 25 درصد مسائل کتاب به سطح تک ساختاری، حدود 41 درصد به سطح چندساختاری، حدود 28 درصد به سطح رابطهای و حدود 28 درصد به سطح انتزاع تعمیم یافته نظریه سولو اختصاص یافته است. طبق نتایج، فصل پنجم این کتاب دارای بیشترین مسائل در سطح رابطه ای و انتزاع تعمیم یافته است و فصل چهارم دارای بیشترین مسائل در سطح تک ساختاری است. نتایج به دست آمده نشان از عدم پراکندگی یکسان مسائل در سطوح مختلف طبقه بندی سولو در فصل های کتاب، بخصوص فصل چهارم و پنجم، بود. با توجه به تاثیر مستقیم رویکرد کتابهای ریاضی در عملکرد ریاضی دانش آموزان، بررسی محتوای کتاب ها میتواند در سنجش عملکرد برنامهه ای آموزشی موثر باشد. همچنین، نتایج این پژوهش میتواند به سیاستگذاران آموزشی و مولفان و برنامه ریزان کتب درسی کمک نماید تا به بهبود کتاب درسی براساس ایجاد تناسب بین سطوح شناختی دانش آموزان و سطوح کتاب بپردازند.