مقایسه تأثیرتمرین مبتنی بر بازی و تکلیف منزل بر یادگیری و انگیزش تحصیلی دانش آموزان پایه اول دوره متوسطه اول در درس ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار تکنولوژی آموزشی، گروه تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مجازی، تهران، ایران

2 گروه آموزشی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه بین‌المللی چابهار، چابهار _ ایران.

3 کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین المللی چابهار، سیستان و بلوچستان، ایران

چکیده

تحقیق حاضر با هدف مقایسه تاثیر تمرین مبتنی بر بازی و تکلیف منزل بر یادگیری و انگیزش تحصیلی دانش آموزان در درس ریاضی انجام شده است. پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و مقطعی بود. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه اول دوره متوسطه اول شهرستان قصرقند است که از بین آنها تعداد 46 دانش آموز به طور تصادفی خوشه ای انتخاب شد و به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شده اند. دانش آموزان در دو گروه تحت آزمون یادگیری درس ریاضی و انگیزش یادگیری علم قرار گرفتند. یافته ها نشان داد بین میانگین نمرات یادگیری درس ریاضی گروه آزمایش و کنترل در رابطه با تمرین مبتنی بر بازی و تمرین مبتنی بر تکلیف تفاوت معناداری وجود داشت، همچنین بین میانگین نمرات انگیزش تحصیلی در درس ریاضی گروه آزمایش و کنترل در رابطه با تمرین مبتنی بر بازی تفاوت معناداری مشاهده گردید. به عبارت دیگر تمرین مبتنی بر بازی به نسبت تمرین مبتنی بر تکلیف منزل دارای نتایج بهتری بوده و یادگیری دانش آموزان را با کیفیت بهتری بهبود می بخشد. بنابراین بازی های رایانه ای را می توان انتخاب مناسب برای بهبود یادگیری و انگیزش تحصیلی دانش آموزان دانست که نه تنها می تواند موجب افزایش مشارکت و همکاری آنها شده؛ بلکه بر یادگیری و انگیزش تحصیلی آنها نیز موثر است و می تواند به عنوان راهبرد آموزشی در دروس پیچیده ای همچون ریاضیات بکارگرفته شود.

کلیدواژه‌ها