بررسی تاثیر آموزش هندسه بر مبنای نظریه ون هیلی بر یادگیری دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر آموزش هندسه مبتنی بر نظریه ون هیلی بر یادگیری دانش آموزان می باشد. این تحقیق به روش میدانی بر روی 60 دانش آموز دختر شهر بهبهان (30 نفر گروه کنترل و 30 نفر گروه آزمایش) می باشد که مشغول به تحصیل در پایه هشتم بودند و به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. جهت تحقیق، مفهوم چندضلعی ها از مباحث ریاضی پایه هشتم انتخاب گردید و برای جمع آوری اطلاعات از پیش آزمون و پس آزمون محقق ساخته استفاده شد که از آزمون می بری(1983) اقتباس شده بود. نتایج تحقیق نشان داد که بین یادگیری دانش آموزانی که بر مبنای نظریه ون هیلی آموزش دیده اند با دانش آموزانی که به صورت سنتی آموزش دیده اند تفاوت معنا داری وجود دارد. یافته های تحقیق بیانگر آن بود که دانش آموزان پایه هشتم در سطح اول ون هیلی قرار داشتند که با اجرای مراحل آموزشی نظریه ون هیلی به سطح دوم ون هیلی ارتقاء پیدا کردند. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که بهره گیری از روش آموزش هندسه به شیوه ون هیلی موجب بهبود یادگیری دانش آموزان می شود و می تواند مورد استفاده معلمان متوسطه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


امینی فر، الهه. صالح صدق پور، بهرام. و باقری ، نیره (۱۳۹۰). ساخت آزمون معتبر و پایای تفکر هندسی براساس سه سطح اول نظریه ون هیلی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی ، سال اول ، شماره ی ۴4.
باقری، غلامرضا (۱۳۹۴). شناسایی عوامل موثر بر بد فهمی دانش آموزان در فصل اول و دوم کتاب هندسه ۱ و استفاده از روش آموزشی مدل ون هیلی برای ارتقاء و بهبود سطح استدلال هندسی دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته آموزش ریاضی، دانشگاه شهید چمران.
ریحانی، ابراهیم (۱۳۸۴). معرفی نظریه ی پیاژه و ون هیلی درمورد یادگیری هندسه. رشد آموزش ریاضی. ۸۰(۲۲)، ۲۲-۱۲.
صفابخش چکوسری، اشرف (۱۳۹۴). بررسی سطح درک و استدلال هندسی دانش‎آموزان پایه‎ی هشتم بر اساس مدل ون ‎هیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته آموزش ریاضی، دانشگاه شهیدرجایی.
عریضی، حمیدرضا (۱۳۷۹). سطوح یادگیری هندسه برمبنای نظریه ون هیلی. پژوهش در آموزش ریاضی. مجموعه مقالات پژوهش در آموزش ریاضی ، ۲۶۱-۲۳۱.
گویا، زهرا و همکاران (۱۳۹۰). کتاب هندسه 1 سال دوم آموزش متوسطه.چاپ هفدهم.دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی. وزارت آموزش و پرورش.
مرادی ویس، اصغر (۱۳۸۸). مطالعه جایگاه هندسه مدرسه ای در برنامه درسی کارشناسی دبیری ریاضی مبتنی بر نظریه ون هیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته آموزش ریاضی، دانشگاه شهیدرجایی.
ویسی، شورش (۱۳۸۸). بررسی میزان تاثیر آموزش به کمک هندسه پویا مبتنی بر نظریه ون هیلی بر رشد تفکر هندسی دانش آموزان سال سوم کلاترزان. پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته آموزش ریاضی، دانشگاه شهید رجایی.
Alex, J.K., and Mammen, K.J. (2014). An assessment of the readiness of grade 10 learners for geometry in the context of curriculum and assessment policy statement (CAPS) expectation.
 Fujita, T., Jones, K., and Yamamato, S. (2004). The Role of Intuition in Geometry Education : learning from the teaching practice in the Early 20th century. Topic study group 29 (TSG29) at the 10th international congress on Mathematical Education (ICME-10) Copenhagen, Denmark.
Gutierrez, A., and Jaime, A. (1998). On the assessment of the van Hiele levels of reasoning. Focus on learning in Mathematics, 20, 27 – 46.
Halat, E. (2007). Rarrom- Based curriculum & acquisition of the levels, Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 3(1), 41-49.
 Mayberry, J. (1983). The van Hiele levels of Geometric thought in underaduate preservice teachers. Journal for Research in Mathematics Education, 58-69.
National council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school Mathematics, Reston VA: NCTM.
Usiskin, Z. (1982). van Hiele levels and Achievement in secondary school Geometry, (Final report of the cognitive development and Achievement in secondary school Geometry project.) Chicago: university of Chicago. (ERIC Document Reproduction service No. ED220228).