ناهماهنگی روش - پاسخ و عملکرد در درس ریاضی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی سمنان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه سمنان

2 دانشگاه سمنان

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی عملکرد و شناسایی ناهماهنگی روش- پاسخ در سوالات ریاضی در حیطه های محتوایی مختلف بود. طرح پژوهش توصیفی - پیمایشی بود. نمونه پژوهش را 957 نفر از دانش آموزان پایه چهارم دبستان های سمنان که از طریق نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند، تشکیل می دادند. ابزار پژوهش، آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی محقق ساخته بود. یافته ها نشان داد که عملکرد دانش آموزان در سطوح دانش و کاربرد بهتر از درک و فهم بود. در حیطه های محتوایی زاویه و تقسیم، عملکرد بهتری نسبت به حیطه های دیگر مشاهده شد. عملکرد دانش آموزان پسر در سه سطح شناختی برتر از دختران بود. در 40 درصد حیطه های محتوایی، درصد دانش آموزانی که با روش درست، پاسخ غلط داده اند، دست کم در 2 سوال بیش از 50 درصد بود. استفاده از راهبردهای فراشناختی برای کاهش ناهماهنگی روش – پاسخ می تواند راهبرد موثری باشد.هدف پژوهش حاضر بررسی عملکرد و شناسایی ناهماهنگی روش- پاسخ در سوالات ریاضی در حیطه های محتوایی مختلف بود.

کلیدواژه‌ها


ادیب نیا، اسد (1381). بررسی محتوای کتاب ریاضی سال چهارم دبستان از نظر معلمان. نوآوری های آموزشی. 2. 56-74.
خزایی، کامیان (1386). ارزیابی تراز توانایی های شناختی ریاضی(فضا و عدد) و همبستگی آن با پیشرفت تحصیلی و سن عقلی و جنسیت. مجله دانش و پژوهش در روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان(اصفهان)، شماره ی 34، 60-39.
سیف، علی اکبر (1380). روان شناسی پرورشی نوین. تهران: انتشارات دوران.
کرمی، زهره، اسد بیگی، پژمان، و کرمی، مهدی (1392). تحلیل محتوی کتاب ریاضی 1 پایه اول متوسطه براساس تکنیک ویلیام رومی و حیطه شناختی بلوم. پژوهش در برنامه ریزی درسی. 2. 169- 167.
کریمی، عبدالعظیم (1387). گزارش اجمالی مهم ترین یافته های ملی و بین المللی تیمز 2007 در مقایسه با تیمز1995، 1999، 2003. تهران: مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز.
گولومبرگ، سوزان و فی وش، رابین (1957). رشد جنسیت (ترجمه مهرناز شهر آرای). (1377). تهران: ققنوس.
لشکری بلوکی، غلامرضا (1392). دانش آموزان ایرانی در آینه ی تیمز 2011.  مجله آموزش راهنمایی تحصیلی. 8(18).
Beaton, A. E., Mullis, I. V. S., Martin, M.O., Gonzalez, E. J., Kelly, D. L., and Smith, T.A. (1996). Mathematics Achievement in the Middle School years: IEA's Third International Mathematics and Science Study (TIMSS), Chestnut Hill. MA: Boston College.
Cordero, J. M., Cristobal, V., and Santín, D. (2018). Causal inference on education policies: a survey of empirical studies using PISA, TIMSS and PIRLS, Journal of Economic Surveys, 32(3), pp. 878-915.
Donnelly, J. E., Hillman, C. H., Castelli, D., Etnier, J. L., Lee, S., Tomporowski, P., and Szabo-Reed, A. N. (2016). Physical Activity, Fitness, Cognitive Function, and Academic Achievement In Children: A Systematic Review, Medicine and Science in Sports and Exercise, 48(6), 1197.
Eivers, E., and clerkin, A. (2012). Pirls and Timss 2011 Reading Mathematics And Science Outcomes For Ireland, Dublin: Educational Research Center.
Ignacio, N. G.,  Lorenzo, J. B., and Eloisa. G. B. (2006). The Affective Domain in Mathmatics Learning. Journal of Mathmatics Education.1(1), pp. 16- 32.
Kabiri, M., and  Kianmanesh, A. R. (2004). The Role of Self-Efficacy Anxiety, Attitude and Previouse Math Achievement in Student Math Performance, Educational Research, 2-8. Avaable from: // self. uws.edu. au/ conference.
Kadijević, Đ. M. (2002). TIMSS 2003 Mathematics Cognitive Domains, Zbornik Instituta za pedagoska istrazivanja, (34), pp. 96-102.
Marshall, J. C., and Horton, R. M. (2011). TheR of Teacher-Facilitated, Inquiry-Based Instruction to Student Higher-Order Thinking, School Science and Mathematics, 3, pp. 93-101.
Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Gonzalez, E. J., Gregory, K. D., Garden, R. A., O’Connor, K. M., et al. (2000). TIMSS 1999 International Mathematics Report: Findings from IEA’s Repeat of the Third International Mathematics and Science Study at Eighth Grade, Chestnut Hill, MA: Boston College.
Mullis, V., Michael, O., Martin, P., and Alka, A. (2012). TIMSS 2011 International Result in Mathmatics, Chestnut Hill, MA, USA: Boston College.
Pajares, F., and Miller, D. (1994). Role of Self-efficacy and Self-concept Beliefs in Mathematical Problem Solving: A Path Analysis, Journal of Educational psychology, 86(2), pp. 193-203.
Provasnik, S., Malley, L., Stephens, M., Landeros, K., Perkins, R., and Tang, J. H. (2016).  Highlights From TIMSS and TIMSS Advanced 2015: Mathematics and Science Achievement of U.S. Students in Grades 4 and 8 and in Advanced Courses at  the End of High School in an International Context  (NCES 2017-002). U.S. Department of Education, National Center for  Education Statistics. Washington, DC. Retrieved [date] from http://nces.ed.gov/pubsearch.
Stoet, G., Bailey, D. H., Moore, A. M., and Geary, D. C. (2016). Countries with Higher Levels of Gender Equality Show Larger National Sex Differences in Mathematics Anxiety and Relatively Lower Parental Mathematics Valuation for Girls, PloS one, 11(4), e0153857.
Smith, G., Wood, L., Coupland, M., Stephenson, B., Crawford, K., and Ball, G. (1996). Constructing Mathematical Examinations to Assess A Range of Knowledge and Skills, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 27(1), pp. 65-77.
Yamaguchi, K., & Okada, K. (2018). Comparison among Cognitive Diagnostic Models for the TIMSS 2007 Fourth Grade Mathematics Assessment, PloS one, 13(2), e0188691.