بررسی تغییر و تحولات برنامه درسی جدید ریاضی دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارمند آموزش و پرورش

چکیده

یکی از جذاب‌ترین دستاوردهای اصلاح ریاضیات مربوط به نقش اصلی معلم ریاضیات در ایجاد تغییر در برنامه درسی است. تلاش‌های اخیر برای تغییر برنامه درسی ریاضیات مدرسه دوباره آن درس قدیمی را کشف می‌کند: معلم کلید تغییر است. درنتیجه، وقتی معلمان با استدلال‌هایی برخلاف تغییر جهت برنامه درسی روبرو می‌شوند، برای آن‌ها مهم است که تغییرات پیشنهادی را تحلیل و بحث کنند. پژوهش حاضر باهدف بررسی تغییرات برنامه درسی ریاضی در دوره ابتدایی و دلایل آن برای تغییر کتب درسی این دوره انجام‌شده است. برای انجام این پژوهش از رویکرد کیفی و برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه و تحلیل محتوا استفاده‌شده است. تعداد اعضای نمونه در این پژوهش 10 نفر معلم متخصص در آموزش ریاضی ابتدایی بوده‌اند که به سه سؤال موردنظر پژوهش پاسخ داده‌اند. دلایل تغییر برنامه درسی جدید ریاضی دوره ابتدایی چیست؟ رویکردهای حاکم بر این برنامه و شاخص‌های تغییر در کتب درسی دوره‌ی ابتدایی کدام‌اند؟ و چگونگی واکنش معلمان نسبت به این برنامه و اقبال آنان به این برنامه به چه میزان است؟ پاسخ داده‌اند.

کلیدواژه‌ها


اولیایی، زهره (1392). ارزیابی تغییر برنامه درسی ریاضی پایه اول ابتدایی و پیامدهای آن. همایش ملی تغییر برنامه درسی دوره‌های تحصیلی آموزش‌وپرورش. دانشگاه بیرجند.59-58.
رفیع پور گتابی، ابوالفضل، گویا، زهرا (1389). ضرورت و جهت تغییرات در برنامه درسی ریاضی مدرسه‌ای در ایران از دیدگاه معلمان. نوآوری‌های آموزشی. 9(33)، 120-91.
شیخی آرام، امین (1395). بررسی سیر تحولات برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی در ایران. اولین اجلاس بین‌المللی مدیریت، حسابداری، علوم تربیتی و اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل. شرکت علمی پژوهشی باران اندیشه، شهر ساری.
عالمیان، وحید، داودی، خسرو، رستگار، آرش (1391). کتاب راهنمای تدریس (راهنمای معلم) ریاضی اول دبستان. نشر: اداره کل چاپ و توزیع کتاب‌های درسى تهران.
عسگری، صدیقه (1392). تغییر برنامه درسی ریاضی: ارزیابی طرح غنی‌سازی تجارت یادگیری درس ریاضی. همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران. دوره 12، 300-297.
غلام آزاد، سهیلا (1399). تغییر برنامه درسی ریاضی مدرسه‌ای: چالش‌ها و تحقیقات موردنیاز. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران.15(57).128-107.
غلام آزاد، سهیلا (1396). عوامل مؤثر در تغییر برنامه درسی ریاضی. فصلنامه رشد آموزش ریاضی.34(3)،17-14.
گویا، زهرا (1390). سیر تحول و شکل‌گیری برنامه‌های درسی ریاضی مدرسه‌ای در ایران. رشد آموزش ریاضی. دوره 28. شماره 4، 11-4.
فتحی واجارگاه، کوروش، کشتی آرای، نرگس، فروغی، احمدعلی، زیمیتات، کرایگ (1388). طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی تجربه‌شده در آموزش عالی مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی.4(3)، 308-281.
Gentles, S. J., Charles, C., Ploeg, J., and McKibbon, K. (2015). Sampling in Qualitative Research: Insights from an Overview of the Methods Literature. The Qualitative Report, 20(11), pp. 1772-1789.
National Advisory Committee on Mathematical Education. (1975).Overview and Analysis of School Mathematics Grades K-12.washington.D.C.:conference Board of the Mathematical Science.
Shimizu, Y., Vithal, R., Ruiz, A., Cuoco, A., Bosch, M., Gholamazad, S., Morony, W., Zhu, Y., and Arzarello, F. (2017). School mathematics curriculum reforms: challenges, changes and opportunities. ICMI Study 24. International Commission on Mathematical Instruction.